söndag 15 september 2013

Varför är rosor vackra?

Funderar lite på vad som avgör vad som är vackert och vad som är fult.....

Konst säger man ju ska ligger i betraktarens öga. Men nog är det så att i verkliga livet  finns det vackra, mindre vackra och ända bort till fula objekt att lägga ögonen på.

Tex läste jag i en av våra stora dagstidningar den här veckan om att man hade korat världens fulaste djur....En stackars fisk var det som fick ta emot den utmärkelsen. Visserligen såg han lite butter ut....Men ful... Nja jag tyckte nog att han var lite charmig;)


Rosor är vackra!!! det tycker nog de allra flesta. Men om man sätter mask framför så är det plötsligt många som inte tycker att de är vackra längre......

Köpte dessa underbara rosor i Fredags...Bara för att!!


Vädret är vackert när solen skiner. Men finns det något skönare än en skogspromenad i ett duggande höstregn?

Vissa utseenden på oss människor anses vackrare än andra. Även fast vi alla vet att det är insidan som räknas.

Idag snörade jag på mig löparpjuksen för att känna mig lite vackrare;)))

Tog bilen upp till Grönan och tänkte ta två varv på 2,5km. Trodde att det var kallt. Så jag tog långa byxor, långärmad tröja och väst på mig....(Jodå vi har termometer hemma och jag vet hur man läser av den.) Det var INTE kallt om man säger som så. Fötterna kändes som bly och flåset skrämde iväg både älgar och andra motionärer.

Det blev bara ett varv....Men vad tusan bättre än inget tänker jag och planerar en lång skön skogspromenad senare i eftermiddag.


När jag kom hem stod det fika på bordet. Med både morotskaka och lilla B,s "Egenbollar".
Ifall jag nu hade råkat tappa något gram i motionsspåret så rättades det snabbt till igen.....
Namnet Egenbollar uppfanns av en riktigt liten lilla B som inte kunde säga det som man inte ska säga om detta bakverk. Sedan dess heter det Egenboll här i familjen;)
 



18 kommentarer:

  1. Egenboll var ett gulligt namn.
    Det är svårt att klä sig just nu. Dessutom skiftar det snabbt mellan sol och moln. Min favoritros heter Ingrid Bergman och doftar ljuvligt när den står i knopp.

    SvaraRadera
  2. Visst är det ett bra namn på denna omstridda goding;)
    En och annan regnskur kommer det ju också....
    Doftar när den står i knopp?

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar rosbukett! Ja, vad är det med rosor egentligen......Jag älskar rosor för att inte tala om alla prylar som väcker "jag vill ha känslan" så fort det är en ros på dem....märkligt är det iallafall/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är märkligt det där med rosor:)

      Radera
  4. Vilket gulligt namn! Omtänksam dotter du har...hon tänker på jämvikten....att du håller jämn vikt hela tiden. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan för ett tag sedan sa hon att det var tur att jag inte är så smal som en del andra mammor. För då hade det inte varit lika skönt att krama mig:)

      Radera
  5. det nog som sagt betraktaren som avgör det den ene tycker är vackert kan den andre tycka är fult

    SvaraRadera
  6. Bra tanke .Jag tycker sällan som "alla" andra och just rosor är inte min favorit även om dom är fina .

    Tack för peppning , betyder massor .
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att våga tycka lite annorlunda:)
      Kram

      Radera
  7. Hahaha! Så typiskt med egenbollarna. För när barnen har bakat är man faktiskt tvungen att smaka. Och säga att det är gott även om det smakar ruppad bäver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det:)
      Fast hennes egenbollar är riktigt goda:)

      Radera
  8. Läste också om fisken. Vacker var den inte... men inte så jätteful heller.

    Åh, jag vill också kunna springa. Jag klarar inte det. Vet inte varför. Men just nu klarar jag inte ens att gå en rejäl promenad då mina fötter blivit överansträngda. Känner du också för att vila fötterna så tipsar jag om senaste inlägget i min blogg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg idag att den ska få upprättelse. Det var någon forskare som tyckt att den blivit orättvist behandlad:))

      Radera
  9. Ha ha åren går visst för fort för mig . Tur att du är så uppmärksam så att jag kan ändra lite i mitt inlägg , 2009 förlovade v oss :)

    Ha en skön fredag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att du visste hur många år i alla fall;)

      Radera
  10. Tur att du fick kompensation för de förlorade kalorierna, det får väl inte gå back.
    Ha en trevlig helg med skogspromenader och annat trevlig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej hemska tanke om jag ska behöva springa baklänges nästa gång och plocka upp mina kg igen;)

      Radera