söndag 26 oktober 2014

Baksidan!

Hela köket luktar av mammas bak....

Ganska ofta i det här huset luktar det nybakat. Jag har alltid älskat att laga mat och att baka.

Så varför gör jag inte som så många andra då?....Startar en bakblogg kanske ni undrar....Eller så undrar ni inte alls det och då kan ni ju sluta läsa nu;).


Jo för att så här är det: Jag kan INTE följa recept...
Det är helt omöjligt för mig att inte ändra och flytta om och byta ut och.....

Igår kväll tog jag upp en sk filmjölkslimpa ur frysen. (Trodde jag.)

När jag skulle skära upp den till frukosten visade det sig vara en chokladkaka med daim på:)))

Alltså bestämde jag mig nu ikväll för att baka en filmjölkslimpa.

Det står 4 dl filmjölk...Hmm jag hade visst bara 1 dl kvar. Skit också!
Men jag hade matlagningsyoghurt....Sedan stod det en halv dl mörk sirap....Det blev honung...
Torkade tranbär byttes ut mot blåbär, hasselnötter mot valnötter, havregryn mot andra vad det nu heter gryn osv. osv.....

Så är det alltid när jag bakar och lagar mat. Men det brukar bli gott för det mesta;)

Skön Söndagskväll alla goa!

8 kommentarer:

  1. Haha! Det måste vara spännande att fika hos dig...man vet aldrig vad det bjuds på...och det vet kanske inte du heller. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom du in på en fika nästa gång du är i Småland...Om du vågar;)
      Kram

      Radera
  2. Känner igen mig där. Man tager vad man haver och det brukar bli sååå bra,
    Ha en fin vecka. Kram

    SvaraRadera
  3. Hej, vet du, när jag var barn fick jag aldrig kladda med något, varken mat eller annat. Man skulle ha bordsskick, man skulle sitta fint och teckna eller bläddra i en tidning. Som vuxen hämmade det mej jättemycket, för man kan ju knappast baka utan att ta tag i degen och bland och knåda och kleta. Och det tycker jag är otäckt, en massa klet mellan fingrarna som man inte blir av med...så bakning, det är inte min grej. Däremot mat i alla tänkbara variationer. Där man inte behöver använda fingrarna, tihi
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men din stackare:(. Bordskick har jag också lärt mig tidigt. Men jag var också med min mamma och bakade redan som riktigt liten....Men inga fingrar i maten;)
      kram

      Radera
  4. Men oj vad du är kreativ, ska jag någon gång få för mig att baka måste jag följa receptet slaviskt annars blir det bara pannkaka av allt ihop. Kram Åse
    Ps tack för din fina kommentar hos mig, det värmer i hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi bra på olika saker...Fast nog blir det pannkaka ibland här med.;) Det jag kommenterade hos dig kom från hjärtat!.
      Kram

      Radera