måndag 11 november 2013

Jag som är så skötsam;)

Jaha så har man mist körkortet då....

Eller nästan i alla fall. Eller kanske inte... Om inte.....

Huja plötsligt en dag så låg det ett brev i lilla lådan. Den som står ute vid vägen och endast används till tidningar och en och annan räkning nu för tiden i mailens tidevarv:)

Du behöver förnya ditt körkort stod det...Oh hjälp tänkte jag. Det klarar jag aldrig. Man har ju hört hur svår teorin är nu för tiden och jo köra kan jag ju men hur är det nu med regler och sådant...

Ett par rader längre ner kunde jag pusta ut och inse att det bara var bilden som behövde bytas. Någon hade tydligen fått för sig att jag inte längre ser ut som för tio år sedan.....
 
Jaha ok men var tar man körkortsbilder nu för tiden då?
 
Det var ju inte det lättaste kan jag meddela. Stränga regler om hur bilden ska se ut och om man tar den själv måste man ju se till att printa ut den för att sedan skicka in och ja ni vet allt sparar man ju i mobil och dator  nu för tiden och min svartvita skrivare hade nog inte godkänts på vanligt skrivpapper dessutom.
Så jag ringde den enda fotograf som jag hittade i vår lilla by.
Nej se körkortsbilder tar jag inte skrattade hon lite hånfullt....Nehe sa jag men vet du vem som gör det då? -Nej ingen här vad jag vet sa hon och jag tror inte att det finns någon i grannbyn heller.
 Men du kan ju åka upp till trafikverket i Jönköping. De kan säkert hjälpa dig.
 
Sagt och gjort på höstlovet stegade jag in på trafikverket och där fick jag så gå in i en liten låda och le vackert. (Men inte för vackert för man fick inte ha öppen mun.)
 
Sedan var det bara att betala och se ytterligare lite glad ut och så skickades bilden direkt till Transportstyrelsen . De skulle sedan färdigställa körkortet och inom några dagar skulle det vara mitt.
 
Jaha så enkelt det lät då!!!
 
I Fredags förmiddag när jag varit i grannbyn Vaggeryd och inhandlat proviant för helgen. Då låg det lilla kuvertet med mitt körkort i lådan.....Eller nej . Såklart att det inte gjorde. Man måste ju hämta ut det och lämna in sitt gamla körkort på Hemköp.....Eller nej igen.....Detta skulle man göra på POSTEN i VAGGERYD?????    Jag hade ingen aning om att det existerade ett postkontor i Vaggeryd. Eller någon annanstans heller för den delen. Nej jag trodde faktiskt att alla postkontor var nedlagda.
 
Jaha då var det bara att börja planera för en ny resa upp till grannbyn. Men tänkte att det är väl bäst att kolla när de har öppet.....Jodå det står på lappen jag fått ...M?-Fr 8.30-9.30....
 
Jag bor alltså 1 mil därifrån och arbetar 8.00 - 17.00 alla dagar utom Fredag. Alltså måste jag nu komma håg att åka dit nu på Fredag innan 9.30. För annars står jag utan körkort . Mitt gamla går ut den 18 November....Så det finns en viss risk att jag trots att jag är så skötsam kommer att bli utan körkort......
 
Varför ska saker vara enkelt???
 
 

22 kommentarer:

  1. Men jag kan väl aldrig tro att du ändrat dig sååå mycket :)
    Klurigt det där med kort . Vet jag sökte också sist jag behövde .
    Kram

    SvaraRadera
  2. Konstigt egentligen att körkortet varar i 10 år. Passet duger bara i 5.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Passet passade de på att ändra till 5 år samtidigt som de höjde priset....Mycket märkligt tycker jag:)

      Radera
  3. Jag har precis gått igenom den där proceduren. Med den skillnaden att det speciella postkontoret har lite generösare öppettider än ditt. Inte så svårt att överträffa i och för sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh lyckliga dig....Då har du kvar ditt körkort..;)

      Radera
  4. har själv fått byta nu ska bara hämta det på posten :)

    SvaraRadera
  5. Oj,oj...hade kanske varit enklare att göra om hela körkortsprovet eller... Men nu har du ju ett som räcker några år. Ska påminna dig på Torsdsgskväll så du inte glömmer bort vad du ska göra på Fredag.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack snälla söta...Då litar jag på att du påminner mig;)

      Radera
  6. Jag fick byta kort för ett år sen. Men jag är skallig på mitt foto. Ser ut så i alla fall. Blond med ljus bakgrund är ingen bra kombination :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch jag vet inte ens om jag vill se hur jag ser ut på mitt....Passfotot ser jag ut som en misslyckad pundare med svåra attitydsproblem:))

      Radera
  7. Så var det här också när jag skulle hämta ut mitt nya körkort, inte kunde man göra det på Konsumposten i Klintehamn inte, utan jag blev tvungen att köra till Hemse som ligger två mil bort, där låg det och väntade på mig.
    Nog krånglar det till det för oss!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är som att ingenting får vara enkelt:)

      Radera
  8. Bytte också kort för drygt ett år sen. Problemet var att jag inte hade något hår på huvudet. Hur gör man då? Frågade i luckan "får jag ha peruk?". Jodå, det fick jag. Satte mig i båset, tog på peruken - och fan också, jag hade glömt kammen hemma.

    Hur blev kortet då? Jo då, en rufsig typ med håret på sniskan :-). Inte kul. Får ha det så i tio år. Kul i jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)) Då är det ändå skönt att det bara är 9 år kvar för dig:)

      Radera
  9. Haha, visst är det kul med posten och med körkort! Jag bor i en liten håla och vet allt om hur krånglig verkligheten kan se ut. Jag är säker på att du lyckas pussla ihop detta också, även om energiåtgången blir onödigt hög! Jag har ett finsk körkort som jag fick då jag var 20 och det gäller ända tills jag blir 70 år! Det du, visa upp en slät 20-åring för farbror polisen, hur ska han kunna se att det är jag!
    Ha det gott i höstrusket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är det sant?? Fast då får du inte använda ditt körkort som Leg eller? :))

      Radera
  10. Konstigt att inte fotografen tog körkortsbilder. Sverige påminner mer och mer om ett gammalt gulnat fotografi. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting är längre som förut...Alla gamla sanningar är slut...Trallalala lala lala laaa.....

      Radera
  11. Att du inte tappade besinningen helt någonstans längs vägen i detta spindelnät av byråkrati och regelverk och nedlagda verksamheter, DET tycker jag är beundransvärt! Jag får oftast ett raseriutbrott någonstans mitt i hela processen.... Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det händer väl...Hmm men det gör ju ingen nytta ju:))
      Nu har jag hämtat hem det och får en lång ledig dag på köpet:)

      Radera