tisdag 6 januari 2015

Gnäll, gnäll, gnäll och en rejäl Cognac Xanté

Strax innan vi drog iväg till Lanzarote, drabbades både han i huset och jag av en influensaliknande förkylning......Bihålorna var hårt ansatta och vi nässprayade förtvivlat i kombination med Sinovatabletter + mina vanliga huskurer citron.ingefära och honung.....

Detta gjorde ju att vi var ganska nedsatta de första dagarna på vår semester och några längre vandringar var inte att tänka på tyvärr....

Efter några dagar tyckte jag att jag var mycket bättre och satte genast igång med fysträning. Upp på morgonen för att jogga ca 4 km längst havet, gympa på soltaket och vattengympa. Nästa dag blev det PW på morgonen och mera gympa.....Ett par dagar till i samma tempo....

Sedan kom bakslaget. Krasch bang booom!!!

Vaknade en morgon och fick nästan panik. Kunde inte svälja och knappt andas. Var helt igentäppt i hals och gom....Den lilla rosa "gomtappen" var illröd och tre gånger så bred som normalt + att den vägrade vippa upp igen som den ska....

Så de sista dagarna blev det bara vila, vila och åter vila....

Att vi sedan hade oturen att landa i Sverige mitt i Stormen Svea......Vilket innebar att piloten fick kretsa runt på halvhög höjd där det spränger som värst i öronen.....Det var väl inte det bästa flygminnet för mig kan jag säga.

Väl hemma trodde jag att jag snabbt skulle bli pigg igen....

Men näää nu har vi varit hemma i fyra dagar och jag hostar, snorar, har en värkande hals och ögon röda som på små kaniner....

Mina huskurer verkar inte hjälpa ett skit. Så nu tänkte jag ta till dundermedicin och bad min kära sambo hälla upp en päroncognac till mig.....

Säga vad man vill om han i huset.


Men han har inte riktigt koll på alkoholhaltiga drycker....Visserligen tog han rätt glas....Jodå det gjorde han...MEN han fyllde det till brädden som ett saftglas:)))...

Jag erkänner villigt här och nu. Att det var ganska vingliga ben som tog mig upp för trappan igårkväll i förhoppning om att sova gott och vakna pigg som en lärka.

Så blev det inte. Jag hostade och täpptes igen så vida pass hela natten för att till sist ge upp och stappla ner till soffan igen......


Nu lutar det faktiskt åt att jag måste ge upp och söka läkare i morgon.....

Har ni några andra tips?

14 kommentarer:

  1. Gå till dr och kolla så att du inte har halsfluss för det är inga snälla bakterier.Krya på dig /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Maj...Ja det lutar nog åt att jag får göra det i morgon:(

      Radera
  2. Jag tyckte det lät som en bra medicindos du fick, men den var kanske för bra. Håller med Maj om att det är nog bäst att uppsöka ett proffs. Hoppas du får en medicin som hjälper då. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm...Ja nog var den bra för honom ialla fall....Han sov som en stock och vaknade inte en enda gång av mina hostningar...
      Tyvärr så får det nog bli Farbror doktorn i morgon.

      Radera
  3. Jobbig förkylning men hur ska du bli frisk när du hela tiden gör det värre med alla aktiviteter? ;-)

    Tur att sambon i alla fall vet hur han ska hjälpa dig. :-)
    Krya på dig och ta lite mera "saft", så känns det säkert lite bättre... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte lätt att få mig att sitta still;).
      Han tänkte nog knocka mig helt....

      Radera
  4. Men kära nån, så oturligt för dig! Jag har inga andra råd än att traska iväg till farbror doktorn och få en riktig diagnos o därtill rätta medikamenter. Och så det viktigaste, du måste vila dig i form nu, annars lär du dras med eländet hela vintern
    Krya-kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr har du nog rätt...Men att vila är jag dålig på;)

      Radera
  5. doktorn är ett bra tips tycker jag

    SvaraRadera
  6. Men usch då att må så dåligt....Och när inte ens päroncognac hjälpt är det nog dags att uppsöka läkare..
    Krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Nämen så tråkigt. Funkar inte Päron cognac då är det lika bra att uppsöka farbror doktorn. Vi ska ju åka till Kap Verde om tre veckor och är sååå orolig för att vi ska åka dit på nån influensa. Tyckte precis att det var nåt i halsen som inte kändes bra....Men jag kör oxå med ingefära så det får väl bli en kopp eller lite Cognac.
    Krya på dig kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kap Verde ska bli spännande att läsa om i din Blogg....Du gör rätt som kör med Ingefära och även cognac i förebyggande syfte.....Jag tror nog att det är det som är grejen;)

      Radera