fredag 23 januari 2015

Problemlösare.


Att skriva i sitt CV, att man inte ser problemen utan möjligheterna. Ja det är ju ganska populärt och något som många arbetsgivare eftersöker.

Jag har inte skrivit det i mitt. Trots att jag faktiskt fullkomligt älskar att lösa problem.

Under de åren när jag jobbade som ansvarig för flera personers scheman och att det alltid var bemannat på de ställen där vi hade uppdrag. Då trivdes jag som bäst när jag nästan fick slå knut på mig själv för att lösa saker och ting.....Många gånger hade man allt klart. När något hände som gjorde att man blev tvingad att riva upp och börja om från början....

Men som sagt var jag älskade det.


Den här veckan har jag med hjälp av min envishet och jäklaranamma löst två ganska små, men ändå problem här i hemmet och känner en så skön tillfredsställelse.

Först ut så började min älskade kaffebryggare att låta konstigt. (Det är en sådan som maler bönorna  och sprider en ljuvlig doft i hela huset.) Problemet är att utrymmet man fyller på vatten ligger alldeles bredvid där man fyller på bönor.

Alltså har det hänt ett par gånger att bönor har hamnat i vattentanken. Detta får inte ske!!!!.

Vid ett par tillfällen har jag fått vända upp och ner på hela" konkaronget" för att få ut bönorna så att de inte ska fastna i "suget".

Nu upptäckte jag att en liten jäkla böna låg på botten av tanken. (INGEN erkänner sig skyldig till att ha fyllt på fel.) Men på något vis har den hamnat där och täppt till.

Jag försökte som vanligt med att vända upp och ner på allt. Hjälpte inte.

Så jag måste alltså försöka få upp den lille räkan....Menar så klart bönan;).

Nu är det inte tänkt att man ska kunna plocka upp något där. Varken händer eller fingrar når ner utan att fastna....

Lång pinsett....Nej!

Slev....Nej!

Salladsgaffel....Nej!

Medmera, medmera....NEJ!

Grubbel, grubbel, grubbel och där kom jag på lösningen:).

En styck grillspett typ lång tandpetare. På den ett styck vältuggat tuggummi. Så var det problemet ur världen....
(Förutom att jag vid första försöket tappade tuggummit och hade två problem en liten stund;)).)


Nästa lilla problem var att vår brevlåda hade fryst i både lås och lucka idag. Jag väntade ett viktigt brev och ville därför inte att PostisPer skulle köra vidare utan att leverera.

Först ut med "hammare och spik" för att försöka slå upp luckan. Det var så klart helt lönlöst. 10 minusgrader efter gårdagens snöslask.....

Den satt som berget.

Men ett stearinljus och ett paket solstickan. Först den gamla klassikern att värma upp nyckeln. Så fick jag upp låset....Sedan in med ett lysande stearinljus för att värma upp från insidan.

Till sist gick luckan upp och jag satte ljuset att hålla upp luckan så att den inte skulle frysa igen igen....


Små problem lösta med gamla husmorsknep och kvinnlig list.


Jag måste byta jobb och få lite mer problem och utmaningar att lösa.

Men först ska jag skriva in i mitt CV....Problemlösare:)



16 kommentarer:

  1. Haha! Du är verkligen inte rådlös. Jag visste inte att tuggummi var så användbart. Borde kanske börja tugga nu ifall det händer nåt skumt här. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra att ha ett färdigtuggat....man vet aldrig vad som händer;)
      Kram

      Radera
  2. Jag har också lagt scheman och det är sååå roligt. och som du säger är utmaningen att göra det nästan omöjliga möjligt genom att ge så bra scheman som möjligt. Och du verkar ju vara släkt med Mcgyver så du kanske ska byta jobb till något mer kreativt.

    Ha en fin helg <3
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara så tråkigt att söka jobb....Önskar man blev "headhuntad".
      Har blivit det ett par gånger. men nu är jag för gammal:(.

      Radera
  3. Haha! Du är ju en verklig problemlösare :) Jag ska minsann också prova tuggummi metoden när det krisar :)
    Tack för tipset!
    Trevlig helg. Och hoppas nu du kan njuta av ditt kaffe!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utan kaffet stannar Sverige....Eller åtminstone slutar jag att fungera;)
      Kram

      Radera
  4. Ja, problemlösare passar verkligen i ditt CV och jag önskar dig lycka till. Det där med att få upp kaffebönan var riktigt smart av dig. :)

    Njut den här söndagen!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  5. Det måste du skriva dit med fet stil. Underhållande läsning rakt igenom.
    Jag har också varit väldigt förtjust i att lägga schema och få ihop olika tider och aktiviteter. Det eggar mig när sista pusselbiten är på plats. Sedan måste man ha reservplaner.
    Tuggummi är användbart i många liknande sammanhang. Vi har också samma problem när tempen och vädret ändrar karaktär. Gamla hederliga K55 brukar fixa låset.
    Du borde vara problemlösare på heltid. Tack för att du roade mig. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att hitta lösningar.... Blir alltid lite stolt när jag fixat något:)

      Radera
  6. ja du verkar vara en hejare på o lösa problem

    SvaraRadera
  7. Nu har jag fått ett nytt problem på halsen. Hur löser man problemet med att få nya färska blogginlägg här? :) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Där fick jag något att bita i....Ska försöka skärpa mig:)

      Radera
  8. Nähä! Ingenting idag. Kram på dig.

    SvaraRadera
  9. Ibland hoppas jag att det är en sådan där dag. Då Susan har vaknat på rätt sida våren och kvittrar och lyser som en vacker Blåsippa. Hon lägger blogginlägg på hög så de räcker till midsommar. Det viktigaste är att du har det bra. Kram Bosse

    SvaraRadera