onsdag 7 januari 2015

Jaha... vad ska jag göra nu då?

Det blev ett besök hos tant Doktor igår.

Jag gav upp och ringde vårdcentralen....Efter att ha övertygat den som svarade att jag faktiskt MÅSTE få komma ner till dem, så fick jag till sist en tid.

Om man som jag har haft turen och förmånen att aldrig vara sjuk så att jag behövt söka vård. Så kan man kanske tycka att de borde tro på vad man säger. Tar jag mig i kragen och ringer....Så vill jag inte bli ifrågasatt....

Men jag vet de har sina rutiner och sköter bara sitt jobb....Det tycker jag att de gör bra!!!


Den unga kvinnan som visade sig vara läkaren, var mycket sympatisk och tillmötesgående...

Hon lyssnade, klämde och tittade både i hals,lungor, ögon och mina smalben????Varför klämde hon på mina smalben??? Eh jag vet inte.

Den unga kvinnan som var en tänkande doktor sa: Jaha nu tänker jag att vi nog måste ta ett par prover och sedan tänker jag att vi kanske ska testa att göra så här....Jag tänker också att om vi gör så här så kan vi kanske göra så.....För i så fall tänker jag att vi nog ska pröva på att göra si och så;)))

Jag själv tänker att det där har blivit ett modeord/mening....JAG TÄNKER ATT.....Har ni tänkt på det?


Nåja...Det hela slutade med att jag fick hämta ut en flaska hostmedicin på apoteket och invänta några provsvar som skulle skickas iväg...(svar om ett par dagar).

Den här hostmedicinen fick mig också att "fniss fniss" tänka lite....

Tant doktor berättade för mig att hon skrivit ut en hostmedicin som skulle hjälpa mig att få sova om nätterna. För som hon sa : Man hostar av en anledning. Därför kan man inte ta bort hostan. Men man kan med den här dämpa lusten att hosta......(Jag valde att inte tala om för henne att jag aldrig hade haft lust att hosta;). Det var hostan som hade lust att jävlas med mig.

Sedan fortsatte hon att tala om att...Då den innehåller morfin. Så ska man vara väldigt försiktig och helst bara ta den till natten...Då endast 5-10 ml......

Om jag har missbruksproblem så får jag inte ta den alls.....OK!!! Vad händer om hon säger det till någon som har missbruksproblem? Säger de: Tack snälla tant doktor....Bara du skriver ut receptet, så lovar jag att inte använda den;)))....

Väl inne på apoteket får jag hämta ut min medicin som man ska ta det väldigt försiktigt med.............5-10ml till natten....Högst 10 dagar.....(Absolut högsta dygnsdos 30 ml....)

Varför får jag då en jättestor flaska på 500ml till ett pris av 313kr??

Idag är jag sjukskriven:(.....Jag ska vila......Hur gör man då "tänker jag"?


12 kommentarer:

  1. Hoppas att du snart mår bättre .
    Jag har provat cocilana 1 gång och blev helt drogad av den. Kunde inte stå på benen och världen bara snurrade så ja försiktighet är att rekomendera för man tål den olika.
    Och ja det där att läkarna ställer frågor som - jag tänker att ( vilket gör att jag känner att jag måste svara) gör mig ganska osäker. Jag vill veta att dom verkligen vet vad dom gör. Kanske klämde på samlbenen för att se så du inte samlade vätska ?!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sov i alla fall hela natten efter att ha smuttat i mig en dos....Dagtid låter jag bli den för säkerhets skull.
      Ja det var nog vätska hon var ute efter.

      Kram!

      Radera
  2. Men kära nån, tänker jag, fniss, det uttrycket har jag faktiskt inte råkat ut för så mycket. Än...
    Vilken ny erfarenhet för dig, önskar jag kunde säga detsamma, att jag inte brukar belasta vården, men under årens lopp har det allt blivit många gånger. Olycksdrabbad jämnt och ständigt, kroniska besvär, ja det mesta är skit med finnkäringen...Men vad gör det om hundra år! Önskar dig snar bättring och du, ta inga extra huttar nu, du kan ju bli beroende...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag passar mig noga för skumma mediciner;).
      Kram

      Radera
  3. Haha! Din humor är också lite sjuk och det gillar jag. Det stämmer det du säger om att använda ordet tänka. Det är kanske populärt nu att man ska tala om att man har en hjärna...men det viktigaste är helt klart att man använder den...tänker jag. Kram och krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua tänk om humorn också frisknar till:(....Då blir ju livet skittråkigt...tänker jag nu;)

      Radera
  4. Och idag tänker jag på dig att hostan ska försvinna snabbt :)
    Kram och krya på dig....Tänker jag!

    SvaraRadera
  5. Krya på dig hälsning från Lyan! /M

    SvaraRadera
  6. Krya på dig att tänka så där mycket när man är sjuk är inte bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. E de så?;)...Jag ska försöka att låta bli:)

      Radera