måndag 10 december 2012

Snabba slutsatser!

Funderar lite på varför vi människor är så snabba att dra slutsatser av det vi hör och ser....

Med de sociala medier vi har idag är det väldigt lätt att få ut information. Det är ju klart jättebra.

Men det är också lätt att sprida felaktigheter och rykten som sedan kan vara nästan omöjliga att rätta till.....

Facebook (Som jag annars gillar på många sätt) används flitigt av många till att visa vad man gillar och inte gillar.

Men det jag reagerar på är att allt för många inte bryr sig om att tänka alls innan de har åsikter.

När jag var liten lärde jag mig några enkla regler som jag försökt föra över till mina barn...

1. Ingenting är gratis = Ifrågasätt alltid varför det är så billigt eller sägs vara gratis.

2. Fundera alltid på om saker är troliga/rimliga innan du tror på saker du hör eller ser.

3. Om någon pratar skit med dig om någon annan. Kan du vara ganska säker på att samma person kommer att  prata skit om dig med någon annan.

I sommar var det många som gillade och skrev under på uppdateringar om att vi vill fortsätta sjunga svenska nationalsången på skolavslutningar?????

Men hallå.....Har vi någonsin sjungit nationalsången på skolavslutningar?

De senaste dagarna har det handlat om att en liten pojke inte fick vara pepparkaksgubbe i ett luciatåg.

Alla utgick ifrån att det handlade om att man tyckte pepparkaksgubbar kunde uppfattas som rasistiskt.

Jag vet inte vad som är sant eller inte. Men jag hörde en helt annan version som jag väljer att tro på.
För att jag tycker att den låter mer trolig.

Man hade bestämt vilka sånger som skulle sjungas och just i år var inte pepparkaksvisan med. Alltså helt logiskt sa läraren att i år ska vi inte ha pepparkaksgubbar i tåget.....Inte konstigare än att man i något lussetåg har bagaren med och i andra där man inte sjunger om bagaren....Helt självklart inte har med någon bagare......Lucia, tärnor och ev stjärngossar är väl ändå det som är självklart i ett lussetåg och alla övriga har lagts till och tagits bort på alla skolor och förskolor i alla tider utan att det har varit något konstigt eller ens funnits någon baktanke med det.......

Som sagt var: Jag vet inte vilket som är sanningen i den här historien. Men jag tycker nog att vi alla ska tänka en extra gång innan vi dömmer någon...



Lisebergs julmarknad!
 

4 kommentarer:

  1. Jag håller helt och fullt med om allt du skriver. Jag har inget minne av att ha sjungit nationalsången när jag gick i skolan för evigheter sen och sen har jag jobbat inom skolan i 25 år och inte en enda gång har vi haft med nationalsången på någon avslutning. Många bara letar efter fel som inte finns på riktigt. Finns det inget vettigare att göra? Ha det så gott i snövädret

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkiga är att folk hakar på utan att tänka:(
      kram

      Radera
  2. Absolut har du rätt. Det finns alltid två sidor av ett mynt. Jag har lärt mig att inte döma för snabbt. Att tänka efter före.

    Och nej, det är inte alls kul att fixa fester (som du skrev som svar i min blogg). jag blir bara stressad och uppgiven.

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad synd...Utsätt dig inte för det då...Man ska bara göra det man tycker om:)

      Radera