tisdag 21 januari 2014

Alltså det där med Tandfen.....

Stackars Tandfen...Hon blir nog snart ruinerad.
Hur länge är hon skyldig att betala för de tappade tänderna?

Borde det inte vara så som i De fem legenderna, att när barnen har genomskådat henne. Så upphör hon att existera?

Jag har ett svagt minne av att när mina pojkar var små, så var en tand värd 5 kr.

Sedan kom guldpengen och givetvis trots Tandfens ivriga hot om att blanda in facket eller säga upp sig. Så blev tanden värd 10 kr:)

Det var ju ändå rätt ok med en tia då och då.....Här i vårt hus smög hon alltid in på natten och några gånger strödde hon grönt glitter för att visa spår hur hon kommit genom fönstret för att hämta de små söta mjölktänderna i glaset.

Det funkade ganska bra tills den dagen lilla B hittade glitterburken bland mina pysselsaker;)

Sedan var det ju den där gången som Tandfen inte hade några guldpengar utan endast 20 lappar.
Vad skulle hon göra? Hon kunde ju knappast väcka barnet för att be om växel.

Sedan den dagen var tänderna plötsligt värda 20 kr......

Nu har lilla B börjat tappa tänder IGEN??? Ska det vara så??? Hon har ju faktiskt fyllt 10 år;))

Förra veckan tappade hon en och då missade tandfen att utföra sitt jobb....Detta påpekades flera gånger nästkommande dag. När så kvällen kom och stora G följt lilla B upp för att sova. Då blir hon riktigt sur. Tanden ligger fortfarande kvar.
: Du kan hälsa Mamma att Tandfen är en ond fe som skiter i små stackars barn som snart inga tänder har.....

Mamma fick då otroligt dåligt samvete. Slängde på sig ett svart lakan och letade efter en trollstav. (Det fick bli ett fräsande tomtebloss.) Rusade upp till den stackars chockade flickan, slängde en 20 kr sedel på skrivbordet och slet åt sig tanden......

Detta måste väl ändå vara sista gången tänkte jag.....

Men icke...Igår kväll tappades ännu en:(


Nu är det ju ändå så att lilla B är väl värd alla pengar som hennes tappade tänder ger henne.
I Julklapp av sina bröder och "svägerskor" fick hon en egen bakbok.

I dag efter skolan frågade hon om jag hade jäst hemma? Det hade jag och nu får vi nybakade solrosbullar till kvällsmat.....


16 kommentarer:

  1. Hahaha! Du kan inte agera tandfé om jag tappar en tand? Jag kan t.o.m. stå för betalningen själv bara du dyker upp. Kram

    SvaraRadera
  2. Precis som allt annat är det ju inflation även vad gäller kostnad för tänder. Klart att priset höjs då och då:) Inget att snacka om, eller hur?

    Gott med färska bullar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänk om även vi lite äldre hade en tandfé som kunde ställa upp och hjälpa till med en slant när det tappas tänder och plomber. Det är ju nästan diskriminering att bara barnen ska få pengar då. ;)

    Så härligt med nybakade bullar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut tycker jag att även äldre borde få en slant....Kanske borde se till att barnen sparar pengarna tills de blir vuxna och verkligen behöver dem:)

      Radera
  4. Nostalgiinlägg. Jag minns också att jag missade någon enstaka gång. Fast jag hade inte din fantasi. Det skulle jag vilja sett live. Det är både kul och en medaljens baksida när de börjar bakar. :) Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baksida jo jag tackar jag. Bättre att dottern bakar än att det ska lukta mammas bak i hela huset;))

      Radera
  5. Att vara tandfé kan bli dyrt i längden , men ack så mysigt att få sno åt sig den tappade tanden och lämna en slant och veta att någon är förväntansfull på morgonen. . ha en fortsatt fin dag. Kram Åse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det mysigt....Hoppas på att få agera vikarierande tandfe till barnbarnen så småningom;)

      Radera
  6. Här är tandfen avslöjad. "Det finns ingen tandfe, det är mamma som lägger dit tiokronan!" Och det får jag gärna fortsätta med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jäklar är du avslöjad;) Finns det ingen Tomte eller Påskhare heller?

      Radera
  7. Hahaha! Tack för kvällskvistens skratt! Du borde ge ut en kåseribok, du skriver så roligt. Kramis

    SvaraRadera
  8. Jisses vilken syn :D Jag är glad att mina har tappat alla. Nu är det väl snart min tur igen...

    SvaraRadera
  9. Ja nu ryker ju våra plomber en efter en...Undrar vem som tänker betala för dem?

    SvaraRadera