fredag 10 januari 2014

Funderingar kring resan!

Nu har det gått ett par dagar sedan vi lämnade sol och värme bakom oss.
Fast nu har vi ju det framför oss igen. För detta lär ju inte vara sista gången vi reser ner på vintern.
Dessutom blir det säkert sommar i Sverige i år också:)

Så här i efterhand försöker man alltid summera vad som var bra och vad som var mindre bra. Kan man påverka saker så att det blir ändå bättre till nästa gång, då gör man så klart det....Men vissa saker rår man inte över och får bara hoppas att det inte händer igen. Om det nu hände några sådana saker vill säga;))

Saker som att välja VingGarden inklusive kan jag säga direkt att jag inte kommer att göra igen.
Visst är det bekvämt att äta 10 av 14 dagar på hotellet.Men ack så tjatigt......
Att det dessutom var ett all inklusive hotell med väldigt många småbarnsfamiljer gör ju inte att ljudnivån blir den bästa i restaurangen....Att dessutom en del människor lämnar allt hyfs och sunt förnuft om hur man beter sig vid buffebordet  hemma. (Om de ens har alla lingon i spannen.) Ja det gör ju att man inte tycker så mycket om själva iden med buffemat på hotell.

Måste påpeka att det var mest vuxna som bar sig illa åt.....

En sak som jag däremot inte kan påverka är flygresan. På hemvägen hamnade vi bakom en familj med tre pojkar i ålder ca 3,5 - 10år. Jag tycker faktiskt om barn. Det gör jag.....Men jag tycker inte om alla föräldrar...

Denna lilla familj såg till att INGEN på planet fick en lugn stund......När flygvärdinnan på olika sätt försökt tala om för föräldrarna att den lille killen inte kunde springa omkring/krypa under sätena, mm mm. Då han kunde skada sig och de behövde ha fritt för att kunna servera tex hett kaffe. Till sist kom hon släpandes på den vilt protesterande killen och förklarade övertydligt för föräldrarna att han nu varit och ryckt i nödutgången. Hon krävde då att han skulle sitta på sin plats och att de tog ansvar för detta....
Pojken som väl aldrig tidigare i sitt liv fått en tillsägelse skrek sedan och sparkade och slog mot sina förälder tills han nästan kollapsade...
De lite större pojkarna satt tillsammans med Mormor i familjen.De var uppkäftiga och tykiga mot både Mormor och föräldrar......Som sagt var inte barnens fel.....Men hur i helsike kan man ge sig iväg på en dyr semesterresa om man inte har lärt sina barn någonting om hur man uppför sig?

Usch vad det här blev gnälligt då!!!

Nu får ni lite nya bilder från ett par av våra härliga vandringar.....För 99,9% av vår semester var just underbar och jag är bara så glad och tacksam att ingen av mina barn någonsin skulle bete sig som flygplansmarodörerna;)




















12 kommentarer:

  1. Blir varm i hela kroppen när jag kollar in dina bilder. Sol, hav, varm vind.... Mysigt. Var iväg för ett gäng år sen i 14 dagar till Gran Canaria med Camilla. Bara hon och jag. Nyår och 14 dagar framåt. Hur härligt som helst:-).

    Välkommen hem till regn och mörker
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så underbart och avkopplande att åka just vid den här tiden.....man laddar för lång tid framåt:)
      Kram

      Radera
  2. Så härligt det ser ut. Förstår att ni njutit. Du får tänka på det i stället för själva resan, för den verkade nåt i hästväg. Håller helt med om att det inte är barnens fel. Det är föräldrarnas uppgift att sätta gränser. Att inte kaptenen tryckte på knappen att alla måste sitta med säkerhetsbälte på. Det hade väl fått dem att åtminstone hålla killen i knäet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte hur man kan tappa greppet så helt vad gäller uppfostran...Hörde ju som sagt hur de stora killarna fullständigt saknade respekt för både Mormor och föräldrar:( Den lille killen var förövrigt oerhört charmig och söt;)

      Radera
  3. Oj vilka härliga bilder . Blir sugen på sommar redan NU :)
    Tur jag inte va med på resan för jag skulle inte kunnat vara tyst och hade nog läxat upp både föräldrar och barn ha ha .
    Ha en fin lördag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man fick allt bita sig i tungan för att hålla tyst;)
      kram

      Radera
  4. Som förälder känner man ju sina barn och deras faser och jag förstår inte riktigt varför man prompt måste göra vissa saker här och nu istället för att vänta in rätt tid. Våran lille W är en typisk sexårskille med mycket spring och lite tålamod, ganska enkelt då att t ex inte tvinga honom att hänga med på två timmars dansuppvisning. Skulle inte heller utsätta oss, honom eller andra för en längre flygresa, det hinner vi när han växt till sig lite :) /kram, Kate.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju att alla barn är olika och vet man med sig som förälder att ens eget barn inte klarar av vissa situationer. Så kan man ju undvika dessa tills barnet är moget.
      Kram

      Radera
  5. Hej! Välkommen hem till vinterriket! Ljuvliga somriga foton visar du och jag har suttit och förfasat mig över föräldrar som inte borde vara föräldrar...
    Vilka små monster! Huvaligen! På semestern vill man ju verkligen inte utsättas för såna fasoner.
    Jag har aldrig åkt all-inclusive men jag kan tänka mig att bufféerna påminde om dem på Finlandsfärjan och där himlar man ju med ögonen när man ser hur folk beter sig. Man kunde rentav tro att de svalt i normala fall...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig åkt Finlandsfärjan. men kan tänka mig att det har en viss likhet:)

      Radera
  6. Härliga bilder Susan. Skrattade åt en variant av samma sak som jag inte hört förr. "Alla lingon i spannen".
    Jag hade blivit galen på ungarna och givetvis föräldrarna. Inte värt att skriva mer om ämnet. Man får se det positivt. Tänk att ha sådana grannar, vara fröken i pojkarnas klass. Det är lätt att bli mörkrädd för detta du skriver är tyvärr inte längre unikt i vårt samhälle. Hade jag suttit med kunde jag fått många braiga idéer till kåserier m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många idéer får man. men man får akta sig vad man skriver;)

      Radera