onsdag 17 september 2014

Skrämmande!!!!

  1. Kan inte alla bara inse att valet är över för den här gången. Vi har alla haft vår möjlighet att påverka varandra och att rösta på det vi tycker är rätt.

    Sluta att idiotförklara varandra och att hota med än det ena än det andra om folk inte tycker som du eller du....

    På min vänlista här på Facebook finns anhängare till samtliga partier. Jag tänker INTE plocka bort någon oavsett vad jag tycker om deras politiska åsikter. Alla får plats!!!

    Om fyra år är det val igen.....Då får alla en ny chans....Tills dess lev och låt leva!

Dessa ord skrev jag på min Facebook sida i Måndags....

Min sida är bara öppen för mina vänner. Vänner som jag noga valt ut och mer än gärna delar allt och ingenting med.

Eftersom jag valt att ha en sk stängd sida så ska det inte vara möjligt för utomstående att se vad jag skriver. Det är heller inte möjligt att dela vidare.

Det är så jag vill ha det!!!

Nu hände följande: En av mina vänner gillade det jag skrivit så mycket att hon kopierade det och delade det vidare på sin egen sida.....Hon berättade detta för mig och jag tyckte att Ah vad tusan det är väl ok....

Det jag inte tänkte på var att mina ord nu låg helt öppna att användas av vem som helst.....

Så idag när jag gick in på FB får jag se mina ord delade av en vän till mig, som delat det från en för mig okänd person....Snacka om lång näsa:(.

Jag klickade på personen i fråga och hittar där mina ord delade över 600 gånger.....

Strax efter får jag höra från en annan vän att hon samma dag fått det från två av sina vänner och delningar förekommer från alla håll och kanter.

Smickrande tycker en del...Att så många gillade det jag skrivit.....Jo kanske borde jag tycka det. Men det var aldrig min avsikt att det skulle läsas av någon annan än mina vänner och att det dessutom delas till höger och vänster utan att någon vet vem ursprungskällan är känns så himla fel....

Men det är inte det värsta.......

Senare idag fick jag veta att mina ord också kopierats på en sida med tydliga rasistiska inslag och mina ord fick därigenom helt fel innebörd:(.

Jag kan inget göra. För även om jag nu skulle plocka bort det från min sida så ligger det ute och skvalpar runt både här och där.....

Fy farao säger jag bara!!!

16 kommentarer:

  1. Inte katten tror man att det ska bli ett sånt resultat bara för man ger sin tillåtelse till en delning. Trist när orden sen hamnar där man inte tänkt sig det. Tyvärr så kan ju det mesta vinklas på alla sätt. Kram

    SvaraRadera
  2. Skrev just en lång kommentar som plötsligt bara försvann....trött blir man.. men sammanfattningsvis så skriver jag aldrig något på FB som inte vem som helst kan läsa (begränsad till vänner) Allt för att undvika det du beskrivit /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här var det ju mer att man tagit mina ord och gjort dem till sina egna...Jag skriver ingenting som jag inte står för. Men kan ju ändå tycka att jag själv avgör vem som ska läsa det. Bloggen är öppen för alla. Men det ger ju inte andra rätt att kopiera och sätta sitt eget namn under...

      Radera
  3. Det var inget vidare. FB har jag inte fallit för fast alla är där och med. Tur för dig, kan man ju tycka, att det du skrivit inte var så spetakulärt, ingen behövde ta illa upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag skriver ju inget som jag inte står för. Och jag vill aldrig såra någon.....Tråkigt att andra tar mina ord och vänder de till något helt annat:(

      Radera
  4. ja tyvärr är det fb i ett nötskal

    SvaraRadera
  5. Otäckt och lite spännande att se hur långt man verkligen når ut på fb.Men inget kul för dig som inte gillade det. Tror tyvärr att många inte förstår hur mycket fb sprider runt.
    Sen ang det andra så tycker jag att det är bra diskussioner fortsätter. Gärna 4 år så att alla har hunnit tänka efter många gånger :)

    Hat kärleken till fb :)
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diskutera är väl en sak. Men att kalla varandra för olika elaka saker är en helt annan....Att tycka och tänka öppet på FB är ju bara trevligt. Men att kräva att andra ska tycka och tänka lika är enligt mig inte trevligt.

      Radera
  6. Helt sjukt när ens ord tas och sätts i ett helt annat syft som nu på sidan med rasistiska inslag. Dock får du vara evigt tacksam för att ditt namn som ursprungsförfattare försvunnit på vägen så att du inte kan kopplas till just den sidan...Kate.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i just detta fallet kan jag ju vara glad att mitt namn inte följde med.
      Kram

      Radera
  7. Jag är väldigt försiktig i mitt användande av facebook. Det är ett riktigt skumt ställe och allt man säger och gör där kan misstolkas och utnyttjas på helt andra sätt än man tänkt sig. Det är jättetråkigt, men så är det faktiskt och nu har ju du också fått erfara det.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Oj, nej, det hade man väl inte kunnat vänta sig att det skulle bli så... :(

    SvaraRadera