onsdag 8 maj 2013

Jag kastar in handduken!!!

Detta gör ont att skriva....Jag har efter noga överläggningar med mig själv. Helt utan att påverkas av vad andra tycker eller tänker fattat ett beslut.....

Det känns inte roligt. Men när jag nu har bestämt mig så får det bli så här och jag har förhoppningsvis lärt mig en läxa om mig själv om inte annat.....


Så här är det:

Jag har INTE sprungit, joggat eller ens lunkat 1 hel mil i ett svep den är våren.....

Jag har INTE tränat någon som helst backträning......

Jag har INTE tränat någon riktig intervall.......


Jag skäms som en hund när jag här och nu skriver att jag kommer INTE att springa något Göteborgsvarv i år....(Ej något annat år heller för den delen.)


Att jag inte har tränat skulle jag kunna hitta tusen ursäkter till. Men sanningen är ändå att jag ingen annan än jag hade kunnat lösa alla de där ursäkterna om jag varit tillräckligt smart och inte bara låtit veckorna gå.......


Det jag nu har insett är att jag som snart fyller 50 år och väger säkert det dubbla(Vet inte exakt eftersom jag för länge sedan beslutade mig för att våga vägra väga mig på vågen.)  inte ens ska fundera på att springa så pass långa lopp som halvmaror....Tjejmilen på under 60 min är mer rätt att ha som mål.....

Att jag inte hoppat av tidigare beror på att jag faktiskt haft ambitionen att genomföra detta trots allt.

Nu springer ju en av mina söner och även lilla B ska göra debut i lilla Göteborgsvarvet....Så jag kommer att vara på plats med skämsmössan på....Nu får den yngre generationen ta över och jag erkänner här och nu: JAG ÄR INTE BÄTTRE ÄN EN 25 ÅRING;)))

12 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt undrat om du skulle genomföra det där loppet. Till min lättnad kan jag nu konstatera att du är klok som en 50-åring och avstår.

    Själv travar jag på. Men för mig blir det bara ett par kilometer åt gången. I promenadtakt. Jag tänker minsann inte ta ut mig för mycket. Babysteps. Och inget lopp i världen kan få mig att tvinga mig själv till något jag inte har lust med eller orkar med. Så det så.

    Du är klok! Och du skall inte alls skämmas. Livet är så mycket mer än träning. Liiiite får man allt göra för att hålla sig själv i form. Men springa en mil? Vad är vitsen? Njut av livet och håll dig frisk. Det räcker.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gjort det i år igen om jag inte haft så många ursäkter till att skjuta på träningen....Förra året tog det mig nästan tre timmar och jag hade velat göra bättre i år....Förr sprang jag på 2.07-2.30....Det trodde jag inte att jag skulle klara igen.Men bättre än förra året var målet....För mig är det att njuta av livet när jag springer en mil. Tur att vi människor är olika.:) Kram på dig Birgitta!!

      Radera
  2. Puh!!!! Jag satte nästan kaffet i halsen när jag läste din rubrik. Var bergsäker på att du bestämt dig för att sluta blogga. Sådana här skrämskott tål inte gamla damer. Det kommer att ta hela eftermiddagen innan jag hämtar mig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oups:) Det var inte meningen att skrämmas:)))
      Kram Gunnel och ha en underbar helg!!

      Radera
  3. Håller med Gunnel...trodde också att du skulle sluta blogga men det var fel som tur är.
    Du och alla andra behöver väl inte skämmas för att vi inte springer,tävlar,tränar och jag vet inte vad. Ingen generation för oss har väl fokuserat så på kroppen som vi gör...mamma tex blev 94 år och inte hade hon tränat och hade stillasittande jobb stor del av sitt liv. MEN däremot tror jag att de inte stressade så mycket och jag är rätt övertygad om att det påverkar vår hälsa mer än några kilo här och där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar inte att andra ska skämmas. Upp till var och en hur man vill göra med träning. Nej detta är mer ett nederlag för mig själv. För jag älskar verkligen att springa lopp..... Och brukar inte ge upp en utmaning:)
      Hoppas vi också får bli över 90 och njuta av livet hela vägen:) Kramar till dig Maj!

      Radera
  4. Jag tycker att du kan vara stolt över att ha tagit ett sådant beslut för jag vet att det inte är lätt . Nu får vi stå utanför bägge två och mumsa kolaremmar i stället och det är ju inte helt fel heller :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen...Jag vet att du förstår...Du får startplatsen om du vill;)
      Ja jäklar vad remmar vi ska mumsa....Vi får försöka ses någonstans.
      Kramar!

      Radera
  5. Jag tycker att du tagit ett bra beslut! :-)Man måste ha motivation och det ska kännas roligt, inget tvång!Du ska inte skämmas!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt bara att jag aldrig lär mig. Man måste träna hela året om man ska vara i form till GV som alltid är i Maj...Sedan att inse att jag börjar bli för gammal och faktiskt kan/bör nöja mig med kortare lopp har varit svårt. Men nu har jag bestämt mig och det är jag lite stolt över..
      Kramar till dig Agneta!

      Radera
  6. Äsch, uppenbarligen har du ju inte haft någon större lust att springa, och då är det ju lika bra att låta bli. Du rör dig mycket mer än många andra i vilket fall som helst.

    SvaraRadera
  7. Hmm Det ligger något i det du säger....Fast jag vill ju springa loppet. Men utan att behöva träna till det. Och det går inte. Det vet jag:)Ja mina promenader kan ingen ta ifrån mig. I morgon tror jag att jag når 25mil med Becelappen för kvinnohjärtan....Det är då inget att skämmas för:)
    Kram

    SvaraRadera