onsdag 25 september 2013

Det började med fästingar...

Till min lista över saker som inte borde finnas....
Har jag nu lagt till även ÄLGFLUGOR......

Det började ju som ni vet med fästingar. Dessa fullständigt onödiga varelser som absolut inte hör hemma i ekosystemet överhuvudtaget.

Sedan plussade jag på med blomflugor. Som väl i och för sig säkert hör hemma i ekosystemet.
Men inte alls hör hemma i mitt kök.....(Detta löser jag ju som ni vet med att dränka de små krypen i sin egen girighet.)

Nu i September så kan man inte vistas många minuter i skogen här hemmavid utan att bli anfallen av vidriga, envisa, läskiga Älgflugor/loppor.

Så vips kom jag på mig själv med att lägga till även dem till listan.

Nu har jag lite dåligt samvete.....Dels för att om jag ska fortsätta att lägga till en insekt varje månad så hmm....Ja tänk er själva....Det blir inge bra de du;)

Dessutom tycker jag (efter att ha googlat)faktiskt riktigt synd om älgflugorna.
De små söta stackarna lever nämligen bara för att hitta ett värddjur som de kan gömma sig hos för att lägga sina ägg. Sedan dör de och äggen blir till larver som i Augusti/ September blir flugor som ska hitta ett värddjur att lägga sina.........

Fattar ni?????

Den lilla stackars älgflugan surrar runt där i skogen på jakt efter en Älg eller möjligtvis Rådjur.
Då kommer jag stora människan och älgflugan som bara har sin instinkt att följa styr rakt på mig. DUNS säger det när den landar på min kind och just i det ögonblicket.....Just som den släppt sina vingar inser den sitt stora misstag....Den kan nämligen inte livnära sig på människor....Jäklar tänker den stackaren och inser att den inte längre har några vingar. Samtidigt som jag stora människa svär över att det landet ännu en jäkla älgfluga på mig. Så börjar jakten....Jag slår nyper fäktar och viftar för att få bort den . Medans den lilla söta stackars varelsen klamrar sig fast och springer förtvivlat in under mina kläder för att gömma sig. Det följer en lång strid som jag alltid vinner.

Alltså någonstans har naturen gjort ett misstag. För nog ska älgflugor få finnas. Men de borde utrustas med bättre syn eller glasögon.....

Hur som helst så kan ju inte jag hålla mig borta från skogen och igår var en så helt underbar kväll.








Kolla in dessa bilder och nu med lite frost på nätterna kanske älgflugorna som ännu inte hittat sina värddjur fryser ihjäl....Så jag stryker dem från listan för jag tycker ju faktiskt att alla har lika värde och ska få leva....Både människor och djur. (Dock inte fästingar.)

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Du veknade lite mot slutet och lät älgflugorna slippa genom. Då gäller det bara för fästingarna då att se upp om du är i skogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm Men tyvärr inte mycket jag kan göra åt dem;)

      Radera
  2. Har inga synpunkter på insekter men jag tror nog att de inte funnits på jorden om de inte haft sin lilla uppgift.....undrar om vi platsat på listan om djuren fått göra en...troligen inte!
    Underbara bilder du visar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä så är det säkert. För vi människor är riktiga inkräktare på vår jord....Visst är det härligt ute i naturen nu?:)

      Radera
  3. Huj... måste googla och se hur en sån ser ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va!!! menar du att ni inte har älgflugor i dina trakter?....;)

      Radera
  4. Har jag aldrig hört talas om. Däremot Regnbågsflugor. Nä. Hittade på. Vilka fina bilder. Förstår att du trivs när du får vara ifred. Själv har jag retat mig på getingar de sista dagarna när jag suttit ute och njutit. En äcklig fästing satt och sög på min frus mage för någon dag sedan. Det djuret vill jag också ha på min svarta lista.

    SvaraRadera
  5. Ja fästingar är de värsta... Har ni inga älgflugor i Skåne??? Googla på dem så får du se hur synd det är om mig;)

    SvaraRadera