måndag 23 september 2013

Haha...jag hittade dem!

Tjoho vilken härlig helg det har varit....

Middag med hela familjen i Lördags .(Det stora firandet av liten flicka.).

Hon njöt stort av att vara huvudpersonen och ser nu fram emot en heldag på Liseberg med sina bröder och svägerskor " utan mamma och pappa". Någon gång i November December.


Söndagen tillbringade jag där jag helst tillbringar alla dagar.....I mitt eget trädgårdsland och i skogen:)

Vi har ju plockat av den här potatisen sedan mitten av Juli och nu kände jag att det var bäst att gräva upp det som var kvar....Massor var det.....Aldrig har jag fått så mycket potatis förr på mitt lilla land.

Härliga mandelpotatis och ett par andra fina sorter. Helt Ekologiska. Då det enda jag "gödslar" med är från min egen grönkompost, samt att jag alltid täcker hela landet med löv inför vintern och sedan gräver ner det till våren:)

Hallonen fortsätter att mogna och det enda jag gjorde där var att klippa ner de kvistar som burit sommarbär.

Salladen hade växt upp till höga ståtliga växter som jag tyckte var så vackra att jag lät dem stå kvar.

Sedan tog vi en liten sväng ut i skogen och plötsligt fanns de där.....De som gömt sig hela sommaren.
Guldgula, fina och lite blyga......











14 kommentarer:

  1. Underbara trädgårdsbilder! Mandelpotatis älskar jag...får kanske testa det nästa år. Det var ingen dålig svampskörd. Kantareller är bra mycket godare än ICA-champinjonerna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte en sk Gormélåda med 4 sorters potatis på plantagen i våras. Den var inte billig. Men den har räntat av sig flera gånger insatsen och alla sorterna har varit kanongoda:)

      Radera
  2. Oh vilka fina grönsaker, svampar och blommor!!

    SvaraRadera
  3. härliga bilder o kantareller som är så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja smörstekta kantareller är något av det godaste som finns om du frågar mig;)

      Radera
  4. Jag var tvungen att titta efter när du skrev inlägget. Vadå hallonen mognar? Skojar du? Det är ju september och hallon mognar väl på sommaren? Och en väldig massa gulingar hade du hittat också.

    JAG VILL OCKSÅ BO I SKOGEN!!!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men detta är en sen sort sk hösthallon. Mycket större och sötare än vanliga sommarhallon....Tyvärr så tar nog frosten dem för mig nu:(

      Radera
  5. Härliga bilder från landet och guld från skogen. Våra hallon tycks ha slutat att mogna denna veckan.
    Ps. I mitt senaste inlägg var jag ytterst seriös. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här förfrös de inatt:(
      Bra att kunna växla mellan seriösa inlägg och tokiga;)

      Radera
  6. Verkligen härligt:-)
    Älskar kantareller, men det har varit alldeles för torrt så vi har inte plockat mycket alls:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här...Detta var årets första och kanske sista med:)

      Radera
  7. Åh vad härligt med egen skörd! Smakar godast. Och så vetskapen att den inte innehåller en massa konstgjort.

    Svar: Ibland kan skitsnack sitta fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är något visst med egen skörd....
      :)

      Radera