fredag 13 december 2013

Vi bor på landet och kalla oss gärna för bonnläppar då:)

Mitt på Småländska höglandet. Här bor jag. Här bor min familj och här går/hargått mina barn i skola.

Det är jag både glad och stolt över.

För här på landet. Här håller vi på traditioner och är ändå inte rädda för att förnya oss.

Känn på den du!!!

Idag har jag varit på Lussefirande på min dotters skola. Där har man som tradition att klass 4 (Som är sista årskursen på den skolan.) lussar för övriga klasser samt ett dagis. Inbjudna är då också förälder till just fyrorna.

När man de senaste dagarna och förresten redan förra året läst i tidningar och hört på nyheterna att man på några skolor bojkottat pepparkaksgubbar och även tomtar. Någonstans fick en 10 årig kille inte sjunga solo för att han inte hade flickröst osv..osv...

Då blir man extra glad över att få se dessa goa killar och tjejer som hade en fin Lucia, flera tärnor, stjärngossar, pepparkaksgubbar, tomtar och till och med ett stort paket innehållande en liten tjej:)

Då sjöng och agerade allt som vi är vana vid från tidigare år. Men så mitt i framträdandet gick Lucian iväg och alla släckte sina ljus. In kom Lucian igen och tillsammans drog de igång att dansa till What does the fox say?. Hela gänget...Killar och tjejer ...alla dansade  de till en härlig koreografi:)))

Sedan tändes ljusen i Lucians krona igen och till sången: Nu tändas tusen juleljus tände tärnorna en efter en sina ljus och sedan fortsatte det traditionella uppträdandet......

Så går det till här på landet och tror jag nog på de flesta ställen i vårt härliga land. Tråkigt att man på några ställen inte får hålla på traditioner och lika tråkigt att man inte vågar förnya sig.


8 kommentarer:

  1. Ja, i mitt barndoms Småland kunde man! Så skönt att höra att man fortfarande kan. Fram för pepparkaksgubbar och tomtar!!! Trevlig Lucia. Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som ett härligt Luciafirande. Vi har likadant i Rasmus skola (där jag jobbade tidigare) och vi bor också på landet. Visst är det att föredra? Kul idé med Ylvislåten. Ha en fin fortsättning på Luciadagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att man håller mer på traditioner på landet och det tycker jag är mysigt!

      Radera
  3. sv: Tusen tack:) Ja men härma på du, det går så bra så:)
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Jag bor också på landet och här va det lusse firande som man brukar med både tomtar, pepparkaksgubbar / gummor osv . Och även här klämmer dom till med lite ny musik mitt i också . Vi fick tom fotografera :)

    Nu tror ju visserligen jag att just diskussioner ang traditioner mest skapas av missförstånd av dom som GÄRNA vill få oss andra att inte tro på ett fritt Sverige . Så jag tar inte så hårt på allt jag läser .

    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så känner jag till ett par fall där de inte längre har med pepparkaksgubbar och tomtar. Man pratade till och med om att skippa lussefirandet helt på en skola som jag känner till. Så jag är glad så länge vi får ha våra traditioner kvar.....

      Radera