måndag 19 augusti 2013

Hallå hallå Hallon!!

Från Kantarelltorka till hallonfrossa....
För är det något jag har "hittat" den här sommaren. Så är det just hallon. Stora, Röda och Gula i massor.

För två år sedan fattade jag det stora viktiga beslutet att gräva upp mina jordgubbsplantor....
Jag tror bestämt att jag redan har berättat den historien här på bloggen. Om hur skator och kråkor förde en ojämn kamp emot mig....De var så många fler och till sist också....Hmmm. Detta gör ont att erkänna. Men de var smartare. I den avgörande striden såg jag genom mitt fönster hur en fågel höll upp nätet, medan en annan gick in och försåg sig av bären......Vad säger man???

Nåja. Som den goda förlorare jag är lät jag dem INTE hållas....Hehe he....Jag grävde upp varenda planta och köpte några små stackars spetor till hallonplantor...


Förra året gav de inte så mycket. Men i år!!!!
Vi har ätit Hallon på fil, Hallon på glass, Hallonpaj, Hallonmuffins och Hallon bara sådär rakt av.
Dessutom ligger massor av Hallon i frysen till vinterns Smoothies:).

Som grädde på moset så har två av buskarna ännu inte mognat. Det är nämligen hösthallon fulla av "kart" eller vad omogna hallon nu kan kallas för;)

Den torra och varma sommaren har dessutom gjort att det varit väldigt lite mask i dem i år....Eller så är det min syn som försämrats. Men i så fall så är det väl ingen som dött av lite proteiner;)

15 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska hallon! Jag/vi hade ju tidigare en odlingslott med både smultron,hallon och jordgubbar och det är verkligen något jag saknar i lyan!
    Tack för din kommentar. Visst är det så att jag numera får slänga en del mat. Det har jag aldrig gjort tidigare och det tar emot. Men fn har jag inget att välja på. Försöker lägga i mitt lilla frysfack...har ingen frys heller..det är inte enkelt att byta liv från 7r och kök till en etta. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det måste vara en tuff omställning för dig Maj. Tycker att du är fantastisk på att hitta lösningar.

      Radera
  2. Vilken läcker bild på det röda guldet. Perfekt när man har olika sorter och täcker upp säsongen. Såg att IKEA sålde omonterade vinterhallon. :) Det är även ett bra bär på att föröka sig. En eloge till dig som erkände det där. :) Så långt vill jag inte sträcka mig fast du har rätt. På förra stället vi bodde på var jag ovän med skator. Här i Ystad är det duvor.

    SvaraRadera
  3. tycker inte fåglarna om hallon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker om gör de kanske. Men de kan nog inte plocka dem....:)

      Radera
  4. Åh, hallon som är såååå gott. För mig är hallon minnen från min barndoms somrar.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Haha! Du borde ha innehållsdeklaration på dina hallon. Finns inte många som kan ståta med hallon innehållande proteiner. Hallonbuskar vill jag också ha nästa år...och jordgubbsplantor. Jag får väl fundera ut nåt så jag får ha dem i fred. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. SV: Hoppas inte du tog illa upp av mitt svar på din kommentar. Men du känner väl mig nu vid detta laget.

      Radera
    2. Kommer du på något bra knep så att man kan ha jordgubbar. Så är jag beredd att ge det en chans till:)

      Radera
    3. På fråga B svarar jag: Jag förstår inte frågan;))

      Radera
  6. Åh vad härligt med en massa egna hallon . Jag älskar hallon och äter massor .
    Vad kul att du ska springa lite lopp ( såg att ni gått i mål i går i alla fall ) . Jag är grymt sugen att anmäla mig till Lidingöloppet och beta av en gren i Klassikern . Ska ju köra tjejvasan och då är ju hälften gjort så att säga .

    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallon är så gott och nyttigt också har jag hört:) Jodå vi joggade runt i lugn takt....Jag är så imponerad av lilla B som faktiskt inte ens fyllt 10år och redan sprungit sitt första 5 km lopp:)
      Klart du ska starta med Lidingö. Det är ett riktigt roligt lopp.Bara en tuff backe för tjejerna. För du menar väl Tjejklassikern?

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera