tisdag 27 augusti 2013

Skål och tack för nästa som flugan sa:)

Augusti: Bananflugans månad!

Alltid i Augusti månad svämmar köket över av banan/blomflugor. Det spelar ingen roll om man haft bananer framme eller ej. Visst de dras till mogen frukt. Men de finns där hur noga man än är att plocka undan och torka rent.

Så är det bara!!!

Därför och bara därför står det alltid två snappsglas i mitt köksfönster varje Augusti.

I dessa snappsglas tar sig flugorna en sista sup och sjunker sedan till botten tillsammans med 1000 tals vänner och släktingar.

När det ser för äckligt ut, byter jag ut vätskan och bjuder in nya små flugor:)

Jag har ju tidigare sagt att allt levande har rätt till ett liv utom fästingar.....Jag plussar väl på då med blomflugor;)))

12 kommentarer:

  1. Blomflugor är ingen hit! Jag noterade när jag/vi tidigare hade odlingslott att när grönsaker,blommor började skördas i stor skala kom blomflugorna i massor. Nu , i lyan, har jag inga problem med flugor, Jag har både bananer och annan frukt framme och blommor på altanen MEN inga flugor alls. Dvs jag misstänker grönsakerna.....tidigare bjöd jag på rödvin i botten på en flaska, väldigt effektivt.

    SvaraRadera
  2. Ja vin gillar de små rackarna....Här får de nöja sig med vinäger, sirap och diskmedel;)

    SvaraRadera
  3. Det var en konstig grogg du bjöd flugorna på. Funkar den verkligen? I så fall måste jag prova för här har de fest varje dag. Ska man bara blanda på måfå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut att det funkar! Jag har kört med det i flera år nu. Lika delar vinäger och sirap/Honung och sedan bara ett par droppar diskmedel.

      Radera
  4. o vad har du i glaset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitvinsvinäger,sirap och ett par droppar diskmedel:)

      Radera
  5. Mmm... otrevliga är dom... Tur att det finns "botemedel" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du att ni också har dem hos er?;)

      Radera
  6. Jag ogillar alla små kryp men just bananflugor är riktigt jobbiga och äckliga . Så jag ska nog också ställa en liten grogg i fönstret och hoppas på att det är flugorna som "dricker" av det och inte Mathilda :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken sista fest du bjuder in till. Vinäger funkar. Jag provade förra hösten och skrev om det på bloggen. Bananflugor gör inte ont, men de är ingen hit heller för ingen av dem verkar vilja leva ensamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste någonstans att den där droppen diskmedel ger en snabbare död......Man är väl djurvän trots allt;)

      Radera