onsdag 3 april 2013

Att vara stark nog att gå sin egen väg!

Nog är det varje förälders fasa att ens barn ska hamna utanför, känna sig ensamt, mobbas eller kanske värst av allt vara den som mobbar.......

Jag har haft tur med mina barn. De har alla tre haft lätt att få kompisar och har alltid brytt sig om de som varit svaga och värnat om andra....

Detta är jag oerhört glad och stolt över....

Ändå kan man som förälder inte vara med överallt och man kan inte veta hur ens barn beter sig när man inte ser och hör......Så jag kan bara hoppas och tro att det är så.

Lilla B är väldigt känslig även om hon har ett starkt självförtroende.....

Så därför gjorde det ont i mig när hon för ca en månad sedan utsattes för elakheter av ett par av hennes bästa vänner....

Förbundet Vi unga anordnar filmvisning här i vår lilla by och fyra gånger per termin får barnen se biofilmer till ett mycket lågt pris.

Att kunna gå själv på bio med kompisar är ju så klart helt underbart när man är 9-10 år.

Första filmen den här terminen kom hon hem och var jätteglad. Hon hade åkt dit med en kompis och sedan hade flera andra kommit och de satt på samma bänkrad:)

Andra filmen tänkte hon gå med samma tjej. Men då hade den tjejen bestämt med en annan. Jag tyckte att det spelar väl ingen roll. Ni kan väl sitta tillsammans ändå?

Men under filmen hade tjejerna sagt till henne att i fortsättningen ville de gå själva för så hade de bestämt.

Den gången kom hon hem gråtande:(

Tredje filmen hoppade hon över.....

Men nu är hon på den sista och jag är så glad och stolt över att hon gick dit själv....

Jag skiter väl i vad de säger. Sa hon...De äger väl inte hela salongen och jag sätter mig väl med någon annan som jag känner....

Det tråkiga i det hela är att detta är tjejer som hon ofta är tillsammans med och man blir lite rädd när de börjar gadda ihop sig mot varandra......Det är goa härliga tjejer och jag tror inte att de riktigt tänker på hur de sårar.

Jag kan bara hoppas att min lilla tjej inte beter sig så och att hon får behålla sitt självförtroende.....

3 kommentarer:

  1. Men är det inte, tyvärr, lite typiskt för flickor....detta att vilja ha EN vän och sen stänga ute andra. Läste någon gång för länge sedan att det "låg i flickors natur" detta beteende och var en övning inför kommande mamma-barn situation. Ja, inte vet jag hur det är med det men din dotter verkar ju ha "skinn på näsan" men visst...man vill ju inte se sina barn ledsna mm och alla typer av mobbning tar jag helt avstånd från, såklart!

    SvaraRadera
  2. Det gör ont i hjärtat att läsa sånt här. Här är vi några mammor som "pushar på" för att tjejerna ska vara flera tillsammans, inte två och två. Hoppas verkligen att det ordnar sig för din prinsessa.

    SvaraRadera
  3. Ja hon har inga problem annars med vänner....Men man blir alltid lite orolig och hoppas verkligen att det var tillfälligt....( Hon har lekt med de här tjejerna flera gånger efter detta.)

    SvaraRadera