onsdag 17 april 2013

Sköna Majblomman välkommen!

Ja så var det då äntligen dags för lilla minsta att få sälja Majblommor....Nu när hon går i årskurs tre så får hon och hela hennes klass sälja.

Jag sålde, mina stora barn sålde och jag tror att min mamma sålde....

Majblomman har ju funnits i över 100 år. Det är världens äldsta barnhjälpsorganisation....

Idag är Majblommans mål att bekämpa barnfattigdommen i Sverige.

Så just därför blir jag heligt förbannad och undrar vad som har hänt????
I alla tider har alltså barn sålt för att hjälpa andra barn utan att själva ha någon vinst. .
Mer än just känslan av att få hjälpa.

Döm om min förvåning när lilla B kommer hem med sin tilldelning av blommor och en lapp som talar om att barnet som säljer får behålla 10%!!!!!!
Vad????
Kan inte barn idag göra en god gärning utan att få betalt???
Dessutom ska alla barn ha en liten grön väska med sig när de säljer.

Jag undrar följande:

Vad kostar väskorna att sy upp?
Om barnet som säljer får 10% och 10% går till klassen. Hur mycket blir det kvar av de återstående 80% när väskorna är betalda och allt administrativt arbete är avlönat?

Till saken hör att de barn som har lättast för att sälja. Det är barn som min dotter med ett stort socialt skyddsnät. Så som släkt och vänner som mer än gärna öppnar plånboken och köper av henne. Hon och hennes vänner behöver INTE de där 10%. Medan det finns barn i Sverige som hár det fattigt och inte känner någon som vill eller kan köpa av dem.....Det är till dessa barn pengarna ska gå....

 
Glad blev jag till sist ändå igår då min älskade son P köpte en krans av Majblommor av sin lillasyster, för att sedan ge den till mig:)

10 kommentarer:

  1. Trams... Okej om en liten del går till klassen, att göra något för tillsammans, men till varje barn är väl lite onödigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst vore det väl bättre om det gick till de som verkligen behöver.....

      Radera
  2. Håller helt med dig. Det är väl att ge fel signaler till barn att de ska ha betalt för att hjälpa någon som behöver stöd. Rasmus säljer också i år, och det är vi släktingar som beställer av honom, så han behöver inte ens gå ut och sälja. Då behövs knappast nån ersättning heller.

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om det inte har förekommit en debatt om att Majblomman "utnyttjar barn" mm sen tror jag också att det kan finnas skatteregler i bakgrunden....en tanke bara men om man googlar kanske man hittar någon artikel/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ante mig att det var något sådant...Även om jag inte kan förstå det. Ingen tvingas ju att sälja. De får med sig en lapp hem som förälder ska skriva på och om de inte vill så slipper de. Men pengarna borde gå till de som behöver...Det är ju hela grejen med begreppet Majblomma tycker jag.

      Radera
  4. bli inte arg varje öre som tillkommer de som behöver är väl värd något även om de skulle kunnat vara mer

    SvaraRadera
  5. Så den som inget har, ska vara tacksam för det lilla....Medans de som redan har överflöd ska ha mer för att hjälpa?

    Inte det jag vill lära mina barn iallafall:(

    SvaraRadera
  6. Håller helt med dig att just majblomman borde man kunna sälja utan förtjänst . Barn behöver göra goda gärningar och lära sig att alla inte har det bra . Men jag har i alla fall köpt en och hoppas att lite pengar går dit det ska .

    Sv . Jo mitt schema är inte kul + att jag jobbar varannan helg . Det är till stor del därför jag söker mig bort från mitt jobb.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Hoppas allt är bra hos dig. Kram

    SvaraRadera