fredag 26 april 2013

Hoppas ingen dör nu!

Jag sitter här och är fruktansvärt ledsen.....Ledsen för att jag gjort ett misstag som min dotter blivit straffad för.
Egentligen har jag gjort två misstag.

För att göra en kort historia lång:

I Onsdags ringde lilla B från fritids och sa att hon skulle bli lite sen för hon hade fått näsblod. Hon ville att det skulle "stanna" innan hon cyklade hem.
När hon sedan kom hem mådde hon lite illa och efter middagen kräktes hon och lade sig för att vila.
En stund senare kräktes hon igen. Den här gången ganska så rejält......

Det var då jag gjorde mitt första misstag.....Jag skrev på Facebook att lilla B fått magsjuka.
Mycket dumt gjort!!!! Jag vet ju inte ens om det var magsjuka....Hon har ju länge dragit med en hosta och förkylning som inte vill ge med sig....så nog kan väl magen reagera efter all hostmedicin och nässpray....Vad vet jag?

Men som alla andra får jag lite lätt panik när någon kräks och tänker magsjuka.....

Vi har inte varit utsatta för smitta vad jag vet....Inte mer än att det ständigt dyker upp fall på skolan och fritids/dagis.....

Då B endast haft magsjuka en gång tidigare i sitt snart tioåriga liv så vet jag inte hur troligt det är att hon fått det nu.....Men om jag eller G sätter igång och spyr nu efter några dagar så är det ju ganska säkert att det var det hon hade.....

Stort misstag av mig att basera ut så osäker information.

Nästa stora misstag och det som blivit något av en katastrof är att jag lät lilla B gå till skolan idag.
39,5 timmar efter att hon kräkts......

Tydligen finns det en regel om minst 48 timmar och även upp till 72 timmar ska barnet hållas hemma efter att ha kräkts...

Detta hade jag ingen aning om. På vårdguiden står det att man bör vara hemma minst ett dygn....Nu tycker väl jag att om ett barn har kräkts vid upprepade tillfällen under en natt eller dag så är det självklart att de behöver minst två dygn för att återhämta sig....

Nu var så inte fallet och jag bedömde att hon var frisk nog att gå till skolan.... trots att det bara gått 39,5 timmar sedan hon kräktes av någon andledning som vi ännu inte vet vad....

Det som hände nu var att hon blev tillsagd av flera barn att vi inte var kloka som lät henne gå till skolan idag och att det var skitdåligt av henne. Nu kommer alla att bli smittade och det är bara hennes fel:((((

Jag upprepar återigen att det var MITT FEL INTE MITT BARNS!!!!

Jag försvarar mig återigen med att då vi varit förskonade från magsjuka i alla år så var jag dåligt påläst om vad för regler som gällde och valde att bedöma utifrån hur hon mådde och hur dålig hon inte hade varit.......Alltså att jag i efterhand inte var särskilt övertygad om att det ens varit någon magsjuka....Tillbaka till att jag givetvis INTE borde ha skrivit om det på FB......

Tråkigt nog har jag nu i eftermiddag blivit ytterligare uppläxad om att jag borde vetat bättre och att om nu något barn insjuknar i helgen så har de med all sannolikhet blivit smittade av min dotter pga min okunskap och brist på hänsynstagande mot andra.....Detta är tydligen en allmän uppfattning bland flera och jag blev också upplyst om att det pratas minsann:(

Jag kan inte mer än be om ursäkt och vi kommer nu att stanna hemma allihop i helgen för att inte ställa till mer skada än vad vi redan gjort.....

Trots allt så kan jag inte låta bli att undra hur vi/jag /B kan anses som enda smittan då det har valsat runt på både dagis/fritids och skolan här så länge jag kan minnas tillbaka.....

Jag vill noga betona att även jag tycker att man ska undvika att smitta varandra!

4 kommentarer:

  1. Men Herre Gud!!!!! Existerar inte sunt förnuft hos en del människor? Men det är klart väldigt skönt att redan ha pekat ut en syndabock, ifall det nu är så att man kanske själv är lite medskyldig. I regel kommer väl inte all smitta från ett håll. Jag har hostat 4 v. Minns inte vem jag träffade då, så jag vet inte vem jag ska anklaga. Hoppas ni "kryar på er" i helgen.

    SvaraRadera
  2. Men hallååå... Om hon bara kräktes två gånger inom så vitt jag förstår en ganska kort tidsrymd så var det väl antagligen inte magsjuka? Fast det är såklart det första man tänker på redan vid första kräket... Eftersom magsjukan snurrat runt länge så är det nog mååångaaaa som skickat barnen till dagis och skola för tidigt under hela vintern...

    SvaraRadera
  3. Det där är jätesvårt för jag förstår dom som tycker att det va dumt gjort men jag förstår absolut inte att man säger det till din dotter . Och självklart ska man ta reda på hur det ligger till först . Nej man kan inte veta allt .

    Jag som jobbar i sjukvården och ser konsekvenserna av magsjukan ( ett år dog 3 av våra brukare till följd ) är själv väldigt hård vad det gäller magsjuka . Men det är lite arbetsskada .

    Hoppas att alla klarade sig och att det inte va någon dum bacill . Barn brukar ju kunna kräkas när dom är förkylda med så det är väll inget konstigt .

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Usch så trist. Och usch så mycket folk blåser upp det hela. Människor blir sjuka så är det bara. Nu verkade ju hon alldeles frisk när hon gick tillbaka till skolan.

    Nä, sluta klanka på andra och om det nu var någon smitta så kan det varit vem som helst i skolan som smittat HENNE och det är ju sånt som sker. Man behöver inte hugga halsen av folk för det. Och det var kanske inte ens nån smitta. Folk är så snabba att döma.

    Hoppas du hämtat dig.

    Kram

    SvaraRadera