torsdag 4 april 2013

Tänk om det blir pannkaka av våffelsmeten;)

I den här familjen skiter vi i Fredagsmyset.........
Eller näää inte alltid då. Men eftersom mannen i huset jobbar kväll varannan Fredag, så har vi istället infört Torsdagsmys.....

Torsdagsmys är inte riktigt samma sak som Fredagsmys. Det är t.ex väldigt sällan...eller hmm...faktiskt aldrig Taco:)

Nej Torsdagsmyset som infaller 20.00 på.... just det Torsdagar innefattar oftast någon form av god kaka typ kladd, tiger, morots eller liknande.....Den avnjutes nybakad och brukar sedan hänga med till fikat hela helgen.....(Lite senare på kvällen får den vuxna delen av familjen ofta något starkt som extra bonus.)

Idag som är en Torsdag kom jag på den fantastiska iden att vi ska ha våfflor.....Mmmmums.

Men så slog det mig då att jag visst inte hade något våffelpulver hemma:(. Nåja man kan faktiskt göra egen smet.            (har jag hört;)
Så för första gången i mitt liv letade jag upp ett recept och vispade ihop en smet som ska gotta till sig lite innan den gräddas....

Då just då. När jag redan var klar med smeten. Då slog det mig att sylten var slut:(
Shit pannkaka. Vad göra nu då?

Ner med huvudet i frysboxen för att fiska upp ett par påsar stenfrysta jordgubbar. I matkällaren hittade jag ett paket syltsocker och så var det bara att sätta igång och koka sylt:)

 
Nu är det bara att hoppas att smeten funkar när jag ska börja grädda.
Men åh nej!!!!! Hur var det nu ? Hade jag grädde hemma?.........
 
Någon som vet om man kan göra egen grädde?;)))
 
 
.

8 kommentarer:

  1. Inga problem att göra egen grädde. Vanlig mellanmjölk duger, och en elassistent. Det har jag lyckats med.

    Du var duktig som kokade soppa på en spik. Eller ja, våfflor då. Kreativiteten är det inget fel på.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att du är snabbtänkt! Hoppas våfflorna blev bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev både bra och goda....Så nu är det ytterligare ett halvfabrikat som får gå i graven här....Fattar inte att jag köpt pulver i alla år;)

      Radera
  3. Hoppas att det gick bra med våfflorna. Hemkokt jordgubbssylt är jättegott. Pannkakor med jordgubbssylt är inte helt fel det heller. ;)

    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev riktigt goda och nu har vi sylt för ett tag framöver:)

      Radera
  4. tänk att få ha sånna mysstunder om det nu är på torsdagar eller fredagar, jag kan tyvärr inte njuta fullt ut för tar jag mig en mysstund så får jag ett helvete på natten med min mage.

    SvaraRadera
  5. Hoppas att du kryar på dig fort. Jag har inte tid att vara sjuk så jag pkanerar :) att bli frisk väldigt fort .
    Kram

    SvaraRadera