tisdag 5 november 2013

Vad har du i ditt kylskåp?

I mitt kylskåp hade jag:

1 st skrynklig paprika.

1 st stor lite för mogen tomat.

6 st överblivna pannkakor.

1 st 250 g väldigt mycket inte så himla frächa champinjoner.

1/2 liter yoghurt naturell utgången datum....

1 burk creme fraiche också utgången datum.....



Inget av detta skulle jag betala för i en affär.

Men eftersom jag hatar att slänga mat och anser att vi gör det alldeles för mycket i Sverige så.......


Jag stekte upp champinjonerna med en lök och en klyfta vitlök. Tillsatte 400 g nötfärs, den skrynkliga paprikan, tomaten som sagt god natt, lite tomatpure, rökt paprikapulver och halva burken creme fraiche. Kokade ihop det hela. Sedan varvade jag detta med de överblivna pannkakorna i en form. På med lite" halvgammal" parmesan och in i ugnen i 15 min......

Detta mina vänner blev fantastiskt gott....

Va? Vadå??? Jasså yoghurten:).

Den blandade jag med lite mjöler och fröer och russin och nötter, och honung  och ett par teskedar bikarbonat.
Ner i en avlång form.
in i ugnen 200grader ca en timme....Supergod och nyttig limpa:)


Släng ingen mat i onödan!!  = pengar över till annat!


16 kommentarer:

  1. Men åh... jag är jättedålig på att ta vara på mat. Du vill inte veta vad jag har i min kyl :-(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skäms på dig;).... Se det som en utmaning att hitta på nya recept.
      Så länge det inte luktar eller smakar konstigt är det fullt ätbart.
      Kram

      Radera
  2. Du är strået vassare än Kajsa Warg. Hon la inte ut sina recept på nätet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man taga vad man hafva kan och sedan ska man dela med sig tycker jag:)
      Kram

      Radera
  3. Tycker inte heller om att slänga mat men jag gör det numera tyvärr......har inte lärt mig att handla för en person än och det gör det ju inte lättare att jag handlar mat (via hemleverans från Mat.se) en gång/vecka. Dessutom är förpackningarna inte anpassade till små hushåll. Konstigt egentligen eftersom vi så ofta läser om att vi har jättemånga singelhushåll.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är konstigt att allt ska vara i storpack.

      Radera
  4. Du är som Cajsa Warg du, o det är jag också, har till o med hennes kokbok, något föråldrad kanske med tanke på råvaror..
    Hittade en kul kokbok på loppis förra veckan, Lallerstedt har gett ut en kokbok med bara fiskbullerecept, åt Abba! Har tänkt pröva orientaliska fiskbullar en vacker dag...gillar asiatiskt jag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha:))) Ja det låter som en spännande bok...Bara fiskbullar:))

      Radera
  5. Jag är jättedålig på att hitta på mat även när kylskåpet är fullt men min sambo kan trolla med tomma kylskåp . Man fattar inte att det blir så gott när det inte fans någonting att använda .
    Däremot brukar jag försöka äta ur frysen då och då men då är det ju mer små slattar som jag tillagar . Alla får äta olika mat , men det är bra .

    Men som du säger så slänger man aldeles för mycket av saker och mat .

    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du som har en så duktig sambo!!
      Kram

      Radera
  6. Hej. Mycket klokt att ta till vara på det som man har i kylen. Är rätt så duktig själv på detta men....i går köpte jag fläskkarre som det var en vecka kvar på datumet, men då jag skulle tillaga den idag så fick jag snabbt slänga ut eländet på altanen. Fy fan vad den luktade. Så ibland måste man bara få slänga.
    Hej svejs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut...Om det luktar eller smakar illa..Släng "skiten";)

      Radera
  7. Håller med! Här slängs det väldigt sällan mat, vi försöker ta vara på det mesta. Kul att få till nåt gott av lite oväntade ingredienser:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känner man sig nöjd när man lyckas ta till vara:)

      Radera
  8. En award till dig finns hos mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du....Jag sparar den lite om det är ok?
      Kram

      Radera