onsdag 4 juli 2012

Har ni sett herr kantaaarell? tralalaalala:)

Det har jag:) Både sett honom och plockat av hans små ättlingar....
Vi tog en liten cykeltur i går och där var de....hela dikeskanten full på den lilla skogsvägen.....
Små men naggande goda.
Vi fyllde hela korgen och sedan var det bara att "rensa" borsta bort ohyra.....= De som inte betalt hyran. Enligt Bettina:)



Kvällsmaten blev sedan rostad toast med smörstekta kantareller i vitlök och timjan från min lilla örtagård:)
Ett glas Rosé till det och det kändes riktigt lyxigt:)


Tror det blir många liknande rätter i år. Då skogen kommer att svämma över av svamp efter allt regn.
Så inget ont som inte har något gott med sig!

Ser att mina hallonbuskar kommer att ge riklig skörd även de.
Bäst att jag skyndar mig att hänga ut glittrande saker för att skrämma bort skator och kråkor.
Under flera år hade jag jordgubbsplantor. Men efter att ha fört en ojämn kamp mot fåglar som hela tiden överlistade mig. ( Droppen var när jag satt inne och såg den ena kråkan hålla upp nätet med näbben, så att den andra kunde gå in under och norpa bären:)) Efter det grävde jag upp mina plantor och nu har jag hallon istället:)




8 kommentarer:

  1. ohh så underbart gott med kantareller

    SvaraRadera
  2. Skogens guld. Jättegott lät det. Syrran fick 7 kilo häromåret på bara nån timme. Sen satt hon resten av dagen och rensade svamp.
    Tänkte precis tipsa dig om nät över jordgubbarna, men läste vidare och såg att fåglarna blivit attans smarta. Himla synd. Solmogna svenska jordgubbar... finns det något godare?

    Kram på dig!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast de här första gula kantarellerna är ju rätt lättrensade....Värre med trattisar som kommer på hösten:(
      Underbart gott med jordgubbar....Fast hallon är också gott:)

      Radera
  3. Kantareller som är så gott! Vilken lyx! Fåglarna är onekligen smarta. Jag har också gett upp om att få behålla några jordgubbar så nästa år blir det inga plantor här. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, undrar om jag skall försöka mig på en tur i helgen redan... jag har inte hört någon här uppe än som har hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske du blir först då! De här första små är ju så fasta och fina:)

      Radera