lördag 31 mars 2012

En dag för miljön!

I dag är det dags igen att tänka lite extra på miljön. Det tycker jag är bra att det uppmärksammas och att man lite här och där i landet passar på att ha lite information om miljövänliga bränslekällor och annat.
Tyvärr så är man dåliga på att marknadsföra sig.
Här på vårt lilla lokala bibliotek hade man idag satsat på tre olika föreläsare, tipspromenad för barn, ekologisk fika (Supergoda blåbärsmuffins storlek super size:)), samt en gratis biovisning av
filmen:Wall-E. mm.mm.

Vi hade av en tillfällighet fått reda på det vid ett besök på bibblan tidigare i veckan. Det var inte många andra där, om man räknar mellan tummen och pekfingret så ca 20 pers allt som allt. På bion kanske 10 barn. Tråkigt för enligt min dotter och en jämngammal tjej så var den bra och sorglig. (Såg till och med små tårar i ögonvrån på tjejerna.). Nyttigt för både  barn och vuxna att få sig en tankeställare om miljön.

När jag kom hem och tilllagade dagens middag kom jag att tänka på ett löfte jag skrivit och klistrat upp nere på biblioteket, som löd: Jag ska handla mer när produserat.........Lite stolt påpekade jag för familjen att nötytterfilen som jag fyllt med holländska champinjoner och vitlök från Kina faktiskt kom från Ekerögård:)........Sedan kunde jag inte låta bli att läsa mer ingående på förpackningen och ser då Hör och häpna: råvara från Tyskland:( Platt fall alltså......Man blir ständigt lurad som konsument och nu jäklar ska jag lusläsa i fortsättningen....(.Kanske).......En bekant lovade att dricka mer ekologiskt vin:)) Inte helt lätt att leva upp till det heller. Vinet jag drack i dag var inte ekologiskt. Men det var gott.

Hoppas bara att fler är medvetna Earth hour i kväll och släcker ner mellan 20.30 och 21.30. Fram med värmeljus och mys!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar