fredag 8 februari 2013

Att synas eller inte synas på nätet!

Ja de senaste dagarna har det ju debatterats en hel del om näthat, nätkärlek och överhuvudtaget hur man förväntas bete sig på nätet....

Alla blir vi väl förfärade över att människor tar sig friheten att ge sig på allt ifrån Bloggare till Journalister eller vem som. Bara för att man har en åsikt och skriver ner den. Så finns det en liten klick som tycker sig ha rätt att "näthata".....För jävligt är vad det är och därmed sätter jag punkt i det ämnet......Nästan ;)


För på det så "berömda" Facebook händer det en och annan märklig sak ibland.

Nu tillhör jag ju de som gillar facebook. Jag tycker att det fyller en stor social funktion och har alltid sagt att man själv väljer vad och med vem man vill dela saker. Visserligen är det många mer eller mindre krångliga inställningar att sätta sig in i. Men det går....(tror jag.)

När det gäller att välja vänner till sin profil så är jag väldigt noga. Både vilka jag själv frågar "chans på" och vilka jag tackat ja till.

Ändå hände mig följande nyligen: Jag fick en förfrågan från en man med ett namn som jag kände igen och tyckte att visst, han jobbade ju för mig i min förra tjänst och är en trevlig kille. Jag accepterade förfrågan. När jag sedan kollade in hans profil tyckte jag inte att han var sig riktigt lik:))) Namnet stämde, Orten stämde och åldern. Så jag tänkte att nåja man väljer ju en profilbild som man själv är nöjd med och det innebär ju inte alltid att den är särskilt lik eller hur;)).

Jag såg också att han var vän med en annan av de som jobbade för mig på den orten. ...

Men efterhand dök det upp statusuppdateringar som jag inte riktigt kunde få ihop med den personen som jag känner. Jag valde nu att plocka bort killen och kontaktade vår gemensamme vän för att få veta vem det var och om jag möjligtvis borde känna honom......Min vän skrattade och sa att så är det att vara ute på nätet. Då får man räkna med att bli uppraggad. Den här mannen är tydligen singel och kanske kollar han in sina vänners vänner för att sedan fråga in sig hos tjejer:))))



Vad vet jag? Men jag undrar om han vore lika intresserad av att vara min vän om han vetat hur jag ser ut i verkligheten och inte bara tittat på min stylade profilbild;))

12 kommentarer:

  1. Vilket konstigt sätt att hitta någon på .
    Ha ha vilken härligt oförskönad bild :)

    Ha en finfin lördag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst finns det märkliga människor:)

      Radera
  2. Ja men finns det nätdating så kanske FBdating fungerar med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Nätdating är väl båda parter där av samma andledning?

      Radera
  3. Jag har också fått en invit på FB...märkligt, när man angett förlovad i sin status.Man får ta det varligt med vad man skriver och lägger ut...
    Härligt att du bjuder på en sådan bild av dig:-)

    SvaraRadera
  4. Härlig bild! Ungefär så ser jag ut på mitt passfoto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tala inte om passfotot:))) Det skulle jag aldrig visa här;)

      Radera
  5. Ha ha! Vilken bild!

    Jag gillar de här sociala medierna. Men precis som du är jag mycket noga vilka jag tackar jag till. Inte vem som helst inte. Därför har jag inte 700 "vänner" på FB som många ungdomar har. Å andra sidan, jag känner allihop :-).

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här...Jag "känner" alla mina vänner. Fast på olika sätt.Några har jag lärt känna mer genom Facebook och det tycker jag är toppen:)

      Radera
  6. Vilken underbar bild!
    Lägg upp den på facebook som profilbild så få du säkert vara ifred. ;)

    För några år sedan hade jag en väldigt trevlig mailkontakt med en okänd man under en ganska lång tid.(Inte via facebook)

    Han skrev jättebra och berättade om sig själv och sitt liv och att han var gift, men helt plötsligt talade han en dag om, att han och hans fru levde i ett fritt förhållande och undrade om jag inte ville komma upp till Stockholm och träffa honom. När jag tackade nej, slutade han skriva, så det var ju helt klart vad han var ute efter.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad tråkigt med människor som inte kan uppföra sig. utan alltid har en baktanke med det de säger och gör:(
      Kram!

      Radera