tisdag 18 juni 2013

Men tänk om vargen kommer då!

Denna underbara sommarkväll fick jag ge mig ut ensam på min lilla träningsrunda.
Lilla B har fullt upp hela veckan med att hjälpa frisksportsklubben att förbereda inför midsommar.
De är nämligen sedan många år tillbaka arrangörer av ett stort familjefirande med allt som hör midsommar till. Utom nubben som får vänta tills man kommer hem på kvällen.

Mini B åkte hem till husse och matte och kvar blev jag.
Då gäller det att inte fuska. Trots värme och trötthet efter en dag på kontoret gav jag mig ut i terrängen.

Nu är det ju så att jag alltid har haft en fruktansvärd ormfobi och därför länge haft svårt att springa i skogen sommartid. Nu när jag har  blivit lite tuffare med åren , då kommer nästa problem:

Vi har blivit med varg i min skog.....Eller kanske inte riktigt .....Det är nog några km/ mil härifrån som den senast sågs.
Men vad jag har läst så har vargar ganska stora revir och just den här Zeken har faktiskt rivit ett antal får de senaste veckorna.

Då jag vägrar ha åsikter i frågan "Skavihavargsåhärlångtsöderutellerej?"....Väljer jag istället att googla lite om hur jag ska bete mig OM jag nu skulle råka träffa på honom.....

Följande gäller: Visa tydligt att du sett vargen. Gå sedan lugnt därifrån.Spring INTE. Om den följer efter: Vänd dig om och gå emot den utan att verka hotfull. Om den då anfaller. Slåss för ditt liv......Lycka till;)
Bilden är lånad från Googles bildbank!

Alltså hur ska vargen kunna veta att jag är ute och tränar om den ser att jag springer? Då kommer den ju att tro att jag springer ifrån den eller?  Eller ska jag behöva avbryta min träning och börja gå kanske?

Nåja med all denna kunskap gav jag mig ut i skogen och mitt i min tuffaste backträning inser jag att jag är inte så himla långt ifrån där den senast sågs och  att jag lämnat mobilen hemma:(

Tänk nu om den hade dykt upp där. Då hade jag inte ens kunnat ta en bild på den;)

.

12 kommentarer:

  1. Du är modig du. När vi hade vildsvin som rände runt här i min skog, så la jag ner promenerandet. Tyckte det var ett himla bra svepskäl och ta till, men kanske inte så klokt, Det är svårt att komma igen. Kram

    SvaraRadera
  2. Ryktas nu om att någon tagit saken i egna händer och att vargen redan är skjuten:( Det skulle fattas ett beslut idag ang skyddsjakt på den. men någon/några kunde visst inte vänta.....

    SvaraRadera
  3. Så länge du inte är jättekrullig, går på alla fyra och skriker bääää är det ingen fara. Det var väl några hundra år sedan en människa blev anfallen av en varg. Värre är hur du kunde glömma mobilen?!

    Svar: Det var absolut inte meningen att du skulle börja gråta. Hoppas du hade vattenfast mascara. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm. Har du stått och tjuvkikat när jag backtränar??
      Det är inte långt ifrån att jag kryper på alla fyra och utför små bräkande läten....Med självlockigt hår så förstår du ju hur krulligt det blir av svett;)))

      Radera
  4. http://johannaandersen.se/category/romguiden-sevardheter-shopping-restauranger-och-smultronstallen-i-rom.html missa inte den bloggen!!!!

    SvaraRadera
  5. Det är nog ingen fara. Vargar är väl rädda och skygga för människor?! Spring fort;-)
    Trevlig midsommar!!

    SvaraRadera
  6. Jag önskar dig och din familj en Glad Midsommar!

    SvaraRadera
  7. Eller så hade du fått be snällt om att få låna Vargens Nalle. Även långt här nere mot Österlen trivs vargarna numera. Vi får se hur bra de är på att hoppa grodorna. Vet att de har problem med att hoppa (över) fåren. Glad Midsommar på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha:)) Jag tror att den vargen som rev 21 får här i trakten hade sömnproblem. Så han räknade fåren;)

      Radera