söndag 16 juni 2013

Tur man inte är en trollslända!

Växlande väder...Ja det kan man väl säga att det är. Igår hade vi en strålande fin sommardag och idag öser regnet ner igen.

Det blir ju inte långtråkigt iallafall:)

Jag tror att vädergudarna beslutat sig för att driva med mig. Se bara igår då tex...Vi vaknade till molnfri himmel och jag sa till stora G att jag vågar nog ta upp köttet från frysen och satsa på grillkväll i kväll.

Sagt och gjort. Jag ska verkligen inte klaga på vädret under dagen då vi tog en dryg tvåtimmars promenad med "bungypumpsen" på militära marker strax utanför byn.

Nä då höll sig solen framme och värmde. Uppehåll var det även så att stora G kunde klippa gräset.

Jag började förbereda allt det där som gör att grillning inte alls är så bara som man alltid säger:
Sallad på färsk vitkål, morot, grönt äpple, rädisor och olja/örtblandning skulle hackas, hyvlas, strimlas, blandas......Sedan var det då den där klassiska zatsikin.(Det finns färdig att köpa säger G).
Tror jag inte på. Hemlagat ska det vara enligt mig....Skala, strimla, vätska av,pressa, blanda och kyl.
Vitlöksbröd är ju också gott till med eget vitlökssmör så klart:). Så var det spetten med champinjoner och grillost lindad i bacon....Klart!!! .....Nej nu ska det blandas till en god Sangria med apelsin och melonbitar och lite extra cognac i.

Ja sedan var det ju dags att få fart på grillen. Det vet ju alla att man ska göra i god tid för att sedan vänta in den perfekta glöden.

Den kom aldrig kan jag meddela. Allt brann upp och blev till aska:(((
Efter många och långa svordomar lyckades jag ändå få lite färg på köttet och spetten kördes färdigt i ugnen....Nu jäklar var det bara att ösa is i Sangrian och sedan skulle vi njuta av denna enkla grillkväll.
Vid det här laget var solen lååååångt borta, kalla vindar och hotande moln hade placerat sig över vårt trädäck. men gemensamma krafter röjdes bordet av och vi flyttade in i vardagsrummet.

När jag lyckats välta ut mitt glas med Sangria över min tallrik och en stor del av vitlöksbrödet som låg i nsvept i sin vita linneduk.....Då hade jag för länge sedan bestämt mig för tusende gången att ALDRIG mer planera för en mysig grillkväll på altanen.....Då mina kära vänner då!!!sken solen igen utanför och som den sken........



Detta var ju ändå bara en dag i mitt liv. Tänk den här vackra varelsen som jag träffade igår. En dag ett liv som Farbror Melker brukar säga....Hoppas inte hon tänkte grilla;))))

2 kommentarer:

  1. Hahaha! En mindre lyckad grillning verkar det som, men när du berättar det blir det väldigt kul. Bättre lycka nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Näst grillning blir bättre kan väl inte bli annat :)

    SvaraRadera