torsdag 24 oktober 2013

Borde inte alla barn ha samma möjligheter?

Idag blir mitt inlägg i högsta grad allvarligt.

Vi är så duktiga här i Sverige på att tycka synd om barn i andra länder....De får inte mat, kläder och utbildning på samma sätt som våra egna.

Vi förfasar oss, ojar oss lite. Sätter in några kronor hit och dit för att lätta vårt samvete.

Bra där!!!! Så långt är det bra tycker jag. För den dagen vi inte längre reagerar över världens orättvisor. Utan bara stänger av. Då är det riktigt illa.


Men vi har problemen mycket närmare än vi tänker på...Kanske bara pratar för mig själv nu...Så ok: Mycket närmare än vad jag har tänkt på.

Nog vet vi att det finns barn i Sverige som har det fattigt....Ingen ska påstå något annat. Sedan kan man ifrågasätta om alla barn behöver ha mobiltelefon, läsplatta mm.mm.....

Men till saken.

Vi fick en räkning från kommunen på Lilla Bs aktiviteter i kulturskolan.....Det var det som fick mig att reagera.

Jag tycker nämligen att alla barn ska ha möjlighet att spela, sjunga och agera teater mm.

Räkningen gick på 1662 kr. (För en termin).

Behöver jag säga mer??? Hur ska barn i familjer med ansträng ekonomi någonsin få chansen att lära sig spela instrument.

För vår del är det en självklarhet att lilla B ska få spela och vi är beredda att betala vad det kostar att ge henne den utbildning som krävs...

Problemet är att inte ALLA har samma möjligheter och det är INTE rättvist.

Om man sedan delar upp räkningen som vi fick:

Drama/Teater. 1 timma i veckan 1 termin=500 kr.

Gitarr undervisning 20 min i veckan 1 termin = 700 kr.

Instrumenthyra 1 termin = 250 kr. ( Hon fick en egen Gitarr i 10 års present. Men terminen var redan igång, så vi får betala hyran ändå.)

Gitarrbus 1. ( Bok som används i undervisningen). 212 kr..

Nu kan man ju klart välja att låna en gitarr av någon man känner, som har en gitarr .Om man nu känner någon som har en gitarr. Vilket väl inte är självklart att de familjer som inte har råd med detta gör????

Boken borde man också kunna ärva, låna, köpa på loppis....Men här fick vi inte ens frågan om vi hade den sedan tidigare. Den var bara med hem efter en övning och Lilla B var jätte stolt. Nu ska vi börja spela från bok istället för lösa papper.....( Jag trodde att den ingick i avgiften man betalar.)

Inte ett ord om, att eller hur mycket den kostade!!!

Detta fick mig att kolla upp vad den skulle kostat om man köpt den privat....










Så nu är vi inne på nästa ämne!

På bokbörsen kostar den 183 kr....Ingen större skillnad mot de 212 som kulturskolan tog för den.

Men hör och häpna på Bokus och nu pratar vi näthandel... kostar den 316 kr??????

Hur är detta möjligt? Varför ska det kunna skilja över 130 kr på samma bok/häfte???

Detta övergår mitt förstånd fullständigt. Då har jag ändå jobbat med försäljning i hela mitt vuxna liv och kan det mesta om marginalkronor, påläggs kronor, omräkningstal, vinstmarginaler mm.mm.

Men detta är inte rimligt!


Att det nästan alltid är billigare att handla på nätet. Är ju inte så konstigt. Det blir ju klart betydligt mindre kostnader för den som driver internethandel mot den som ska ha lokalhyra och personal i en tex bokhandel.

Detta gör ju tyvärr att jag numera köper mina böcker på nätet. Trots att jag älskar att strosa runt på Akademibokhandeln eller Bokia i stan. (Men jag har aldrig tidigare tänkt på att det kan skilja så mycket på de olika näthandelsbutikerna.)

Lilla B är ju också tokig i böcker och faktiskt den som ända sedan hon var ett riktigt litet B alltid tjatat om att vi måste gå in i dessa butiker när vi är på Shopping:)

Nu letar vi med ljus och lykta efter den tredje delen av Trolldomens skrifter. Skrivna av John Stephens....Den första delen kom hösten 2011 och lilla B som då nyss fyllt 8 år plöjde sig igenom 351 spännande sidor helt på egen hand....( Varje dag berättade hon inlevelsefullt vad som hänt i boken föregående kväll .)

Sedan hösten 2012 kom nästa del och självklart slukade hon den också.....

Nu trodde vi så klart att del tre skulle komma hösten 2013....Men tyvärr så finns den inte ute än och ingen kan svara på när den kommer.


Hur syr jag nu ihop den här säcken då?

Jo att läsa böcker kan ändå alla barn få göra oavsett hur familjens ekonomi ser ut.

Vi har fantastiska bibliotek runt om i landet. Så gå dit och låna böcker med era barn. Låt dem uppleva det underbara i att försvinna in i fantasivärldar. Läs för dem, med dem eller bara lyssna när de läser.

Biblioteken kan oftast fixa fram böcker som de inte har inne.










4 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet! Denna diskussion har pågått i alla år jag jobbat i skolan. Fritidsaktiviteter borde egentligen vara gratis för alla barn. Då kanske klubbarna fått fler medlemmar. Musikundervisning är nog det som blir dyrast. Det är väldigt enkelt att klaga på barn som inte "har några intressen". Inte så enkelt när de här aktiviteterna kostar så pass mycket. Pengar finns i vårt samhälle, men på fel ställen och utnyttjas av skrupellösa individer. De borde satsas på barnen i stället. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen inte rätt att klaga på ungdomar som inte har fritidsaktiviteter. När de inte är för alla!

      Radera
  2. Ja denna diskussion är viktig o än tuffare för de familjer som har barn med speciella behov.

    SvaraRadera