söndag 13 oktober 2013

Vinnarskalle utan tävlingsinstinkt!

Jag tror att jag är en vinnarskalle. För jag älskar att tävla.

Men inte mot andra utan bara mot mig själv.... Så egentligen handlar det kanske inte om tävlingsinstinkt utan mer en ständig lust att klara utmaningar....

Varje Söndag går vi tipspromenad. Så där mysigt som man gjort i alla tider ute på landet....Med alla tider menar jag att även i min lilla hemby, när jag var barn. Så arrangerade idrottsföreningen tipspromenad varje Söndag. Alltså alla tider för mig då;)

Det viktiga här är absolut inte att vinna. Utan mer en test av sig själv om man hängt med i vad som hänt senaste veckan.

Vissa Söndagar är frågorna löjligt enkla och andra som idag då "skitsvåra". Men det gör inte så mycket för de lottar ändå ut vinsterna:)

Trots det ser man faktiskt folk plocka upp sina mobiltelefoner för att googla fram rätt svar....Pinsamt och patetiskt tycker jag....

Jag skiter fullständigt i om andra visar upp att de har 12 rätt. Det enda som är viktigt för mig är om jag själv kan eller inte...

Men vinna vill man ju...

Samma sak i jobbet. Får man en morot som ett mål att klara en budget....Då jäklar ska det mycket till för att jag ska ge upp....Inte alls  någon tävling att vara bättre än någon annan. Utan återigen att utmana sig själv.

Jag bara älskar det.

Från det ena till det tredje: Så har jag varit ganska flitig i köket idag. Förberett en massa mat till kommande vecka. Dels för att slippa laga mat de två dagar då jag utmanar mig själv med att halvfasta. Dels för att det fanns så fantastiskt många fina Eco grönsaker på butiken i grannbyn igår.

Därför har jag kokat en jättegryta Ratatouille, En stor gryta med mixad morotssoppa och massor av kikärter som jag ska frysa in för att plocka fram vid tillfälle. Den här gången lät jag en kanelstång koka med ärtorna tillsammans med lagerblad och salt....Det blev så jäkla gott. Så nu sitter jag här med en skål kikärtor och äter som snacks....Annars har jag nog tänkt ha dem till Hummus.


Nu ska jag ropa till mig resten av familjen för en liten utmaning ii att hitta på bästa storyn i Storycubes....Har ni aldrig spelat det? Då rekomenderar jag det verkligen. Särskilt om ni har barn. Det är fantastiskt roligt och man släpper lös fantasin fullständigt.....

14 kommentarer:

  1. Var tvungen att kolla upp det där spelet eftersom jag aldrig hört talas om det. I morgon ska jag ge mig ut efter ett sådant. Ska bli kul att ha när Rasmus är här. Att vinna är inte så viktigt för mig heller. Bättre att tävla mot sig själv...då har man alltid en värdig motståndare. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där kommer ni att få många härliga stunder du och Rasmus...
      Kram

      Radera
  2. Håller med dig. Älskar alla former av spel och frågesport och jag "ger allt" men om någon annan vinner så inte bryr jag mig bara det varit en trevlig stund. Ta fram mobilen för att få rätt svar på en trevlig promenad med frågesport....det är ju tragiskt egentligen. Vet inget om det tärningsspel du beskriver men passa nog inte söner som är 28/32 år......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på hur lekglada de är....Jag är säker på att min yngste son som är 25 säkert vill spela det med oss. Medans den äldre kanske inte är lika på när det gäller den typen av lekar/spel.

      Radera
  3. Tipspromenader har jag många glada minnen av. Just den förträffliga kombinationen. Att få frisk luft, naturupplevelser, trevligt sällskap, tävla mot sig själv m.m. Mest gillade jag kombinationen frågor och bingo. Tyvärr har inte det i vår nuvarande stad. Jag måste också googla på det där spelet. Har jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att tipspromenader mest lever i små orter.....Spelet tror jag att du och din familj skulle älska. Det gör vi:)

      Radera
  4. Jag är nog lite som du och tävlar ofta och gärna med mig själv . Sedan är det inte så viktigt att vinna mot andra eller vara bäst . Bra egenskap vi har :)
    Men så patetiskt att hita svaren i mobiltelefonen , varför är man med liksom .

    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vi har bra egenskaper....Vi är ju bäst ju;))
      Kram

      Radera
  5. Jag saknar utmaningar i mitt liv. Så jag hade gärna hängt med på tipspromenaden. Fast det är klart, handlar det om din hembygd så hade jag kanske fått noll rätt. Men det gör ju inget :-).

    Fy fasen så fuskigt att googla på en tipspromenad. De borde fått lägga sina mobiler i en korg innan de gick iväg. Tipspromenad är ju just kunskapsfrågor, och googlar man kan man ju inte komma med egen kunskap. Då är det ANDRAS kunskap. Avskyr fusk.

    Ha en fin vecka raring!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Birgitta...Du om någon har väl kämpat dig igenom en ordentlig utmaning....Nej Tipspromenaden handlar väldigt lite om hembygden...Mer om vad som hänt i landet/världen under veckan:)
      Ha det bäst du med!
      Kram

      Radera
  6. Åh, tipspromenad! Finns det fortfarande folk som håller på med sådant? Så underbart. Jag vill också!! Storycubes lät spännande. Älskar alla slags sällskapsspel. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta förbi nästa Söndag. Så kan du ju hänga med;)
      Kram!

      Radera
  7. gillar inte kikärter :)
    Tipspromenaderna kommer man ihåg har faktiskt ingen koll om det finns här i stan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej då slipper du väl äta kikärtor då;)
      Förekommer nog mest på små orter.....Men du kan väl kanske fixa en egen tipspromenad:)

      Radera