söndag 27 oktober 2013

Det blev en liten tripp iallafall....

Ända sedan sommarlovet har en viss liten flicka...(Här på detta forum kallad lilla B.)Tjatat om att vi MÅSTE åka till ett visst populärt utflyktsmål några mil härifrån....

Hon har tagit till knep som att vid helgfrukostbordet säga: Jo ni vet då när vi ska åka till......

Vi två vuxna i familjen har tittat förvånat på varandra och undrat: Har du sagt att?  Har du lovat? När bestämde vi att vi ska????

Grejen är att vi faktiskt var där i våras...Så det kändes kanske inte så jätte viktigt för oss.
Men denna lilla tjej hade ett mycket viktigt argument. Som väl alla har hört mer än en gång från sina barn.....ALLA ANDRA GÖR JU DET!!!!

Nu är det ju så i vår familj att detta lilla B ofta får sin vilja igenom till sist och eftersom hon hade sin pappa på sin sida och jag väl inte var helt emot.( Även om jag inte älskar att gå på mingelparty med flera tusen okända en Lördag.)

Sedan hör det till saken att det under några veckor har skrivits i tidningar om besöksrekord igen och igen...Helg efter helg....

Så att det dessutom var lönehelg den här veckan gjorde inte mig piggare på att infria det halva löfte som jag gett tidigare i veckan....

Nu är det så finurligt att detta ställe har en webbkamera där man kan följa huruvida det är kö eller inte....

Den här Lördagen var det kö!!!!!

Vi kollade av med jämna mellanrum hela förmiddagen....Kö, kö, köööö och dubbel KÖ!!!!

Men så plötsligt fram emot 13.00 så minskade ingångskön och vi tänkte då att det tar oss ändå ca 90 min att åka dit och då har väl ändå de flesta handlat färdigt:).

Prutt heller....Det hade de INTE!!!

Men vi hittade en parkering inte allt för många mil bort och kom in utan att köa....Väl inne i varuhuset (Som ni väl vid det här laget räknat ut att vi befann oss i.) Var det ganska ok att röra sig och vi sprang omkring ett antal timmar och fyndade lite det ena och lite det andra.....

Till sist var det så dags att gå till kassan.....En timmes kö för att få betala sina varor känns ganska tufft.
Men med 60 öppna kassor och relativt snabba kassörskor så kan de nog inte göra något åt det.

Alla har sina åsikter om detta köpspektakel...

Men på något sätt har det blivit så oerhört populärt och att ungar vill åka dit är väl kanske inte så konstigt. Det är faktiskt enorma prisskillnader och de kan då få lite mer än annars.

Lilla B kom hem med en jättesnygg luvtröja, ett par mysbyxor, ett par pyamasbyxor , två linne, två olika typer av kjolar, en snygg tröja, Lite smink, vantar och halsduk.

Jag köpte mig en sportig jacka att ha vid stavgång och även vid längdskidåkning i vinter.

Stora G hittade sig både en vinterjacka, handskar, yllestrumpor och ett par basic tröjor....

Dessutom köpte vi en ny resväska. (En av våra var utsliten och kasserades senast vi kom hem från resa...)

Utöver det blev det som vanligt massor av förbrukningsartiklar och det är nog där man verkligen gör en vinst...

Rexona deodorant köpte jag senast på Åhlens på reapris 28.90. Här kostade de.17.90.

Ja det är exakt samma produkt!!! jag köpte 5 st:)

Detta är ju bara ett exempel...En annan produkt som jag suttit och sålt till butiker ett antal veckor i höst kommer att kosta 24.90 på kampanj under en vecka hos en butikskedja....Den kostade här 19.90.

Så vad är det då som gör att man utsätter sig för denna trängsel och köande gång på gång....?
Jo man får helt enkelt pengar över till annat....

Men nu lär det dröja till nästa gång....Bara så du vet det lilla B;)


.



8 kommentarer:

  1. För mig låter Ullared som något av en mardröm en lönehelg.Det "roliga" är att jag hade en fd svärmor som bodde i Gnosjö och på 70-talet när det inte var så känt ännu åkte vi ofta dit på utflykt. Då köptes konkursbo och märkesvaror in (märken bortsprättade) in och man kunde gör verkliga fynd på svenska kvalitetsprodukter. På den tiden bodde jag i Västmanland och nu när jag i över 30 år bott i Göteborg har jag inte varit där en enda gång......jag har kompisar som handlat där och är supernöjda. Jag har undrat om man verkligen får kvalitetsvaror billigare? Duktiga är ägarna iallafall som lyckats så bra/M

    SvaraRadera
  2. Förbrukningsartiklar märkesvaror billigare JA....Kläder märkesvaror billigare...Njaa tveksamt....Övriga varor så som teknik, husgeråd mm. Billigare Ja....Kläder till barn som ju faktiskt växer ur sina kläder vad det än står för märke på, garanterat fyndpriser...Sedan skulle väl jag om jag haft möjlighet åkt en förmiddag i början av veckan istället....

    SvaraRadera
  3. jo men du må handla mycket om det ska bli vinst med tanke på reskostnad osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 55kr i ren vinst bara på 5 deodoranter talar väl sitt eget språk?
      Vi har reskostnad vart vi än handlar....Så för vår del är det vinst...Men självklart beror det på var i landet man bor...

      Radera
  4. Jag ska snart ge mig dit, men jag tänkte att eftersom det är höstlov, så väntar jag ett tag. Jag handlar massor av barnkläder till Zoé för där är pengar att tjäna. Givetvis åker det ner mycket förbrukningsvaror och annat smått och gott också. sista gången hade jag en sån tur att det var bara att promenera in utan köer, handla i lugn och ro och komma först i kassan ut. Kanske en engångsföreteelse. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att slippa köa...Jag tror att man kan ha den turen i början på veckan. Eller som ett år när vi var där på Påskafton...Då var det lugnt:)

      Radera
  5. Jag ber att få önska er bästa starten på nya veckan!
    kram.

    SvaraRadera