fredag 4 oktober 2013

Mutor,konferenser,uppmuntran och avundssjuka.....

Häromkvällen satt jag och slötittade på uppdrag granskning....

Det handlade om kommuner som använder skattebetalarnas pengar till egna resor och nöjen....

Ja eller det var åtminstone så man valde att vinkla programmet. För nog vet väl alla att program som tex uppdrag granskning vinklar sina reportage väldigt hårt för att få fram sin åsikt om vad som hänt eller inte hänt....

Tro nu inte att jag tycker att det är rätt att kommungubbar/gummor i som i det här fallet åker på nöjesresor med mängder av sprit och lyxig mat på skattebetalarnas pengar....

Självklart är det fel....MEN konferenser är fantastiskt givande och uppmuntrar oftast till att öka på sin arbetslust och därigenom göra ett bättre jobb.

På de konferenser jag varit på har det alltid varit goda middagar, vin och ofta kvällsnöjen.

Men också MYCKET jobb och man känner sig fullproppad av information när man kommer hem.

Så de som tror att det är bara nöjen på konferenser har faktiskt helt fel.

Vad gäller fallet som togs upp i programmet. Så är faktiskt det enda jag reagerade alvarligt på hur sju personer kunde sätta i sig dessa enorma mängder sprit som hon redovisade....

Jag hade garanterat gått på öronen redan dag ett.....

Sedan tillbaka till att det är skattebetalarna som står för kalaset så tänkte jag så här:

Man kan väl då välja att ha en liten utlottning i berörda kommun. Där alla får en lott och sedan får förslagsvis två helt vanliga skattebetalare följa med nästa år.....

Hur många skulle klaga då??;)

Idag fick jag en mycket fin uppmuntran "MUTA" från en kund....

Ett kuvert med orden :
Tack för en fantastisk insats med införsäljningen av........ I kuvertet låg x antal presentkort och i paketet också tre fina presenter:)))

Jag skäms inte det minsta för att ta emot detta.....
Vadå? Skattesmitare? Hehe.... Skulle inte tro det.

Vad jag försöker säga här är att innan man irriterar sig på vad andra har, får eller förskansar sig . Bör man tänka efter : Hur redig är jag då? Om jag var i den situationen. Skulle jag då ha tackat nej?

"Jag vet att jag skulle tackat nej till frukost ölen".

9 kommentarer:

  1. Jag tycker väll också att det är ok och visst 1 öl hit eller dit är ok . MEN det ska även finnas pengar så vi som arbetar längre ner ska kunna ha planeringsdagar etc vilket tyvärr allt för oftast är så att pengarna är slut .

    Ha en fin fredag och ät massor av goa bullar .
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst borde alla få del av kakan:) Eh..bullen;)

      Radera
  2. Konferensresor är av godo - om det är konferensresor. Men en konferensresa där man lägger en timme arbete om dagen och festar resten - på skattebetalarnas pengar - då reagerar jag. Varför kan man inte betala spriten själv? Det gjorde vi på LRF när jag jobbade där. Man bjöd på allt, men alkoholen fick vi betala själva. För så gjorde man på 80-talet.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Njut av din muta! Det skulle jag också ha gjort! Hehe... Önskar dig och de dina en fin start på helgen. Kramis från ett höstgrått Bergen

    SvaraRadera
  4. Det jag reagerade på var att det var väldigt svårt att få fram hur många timmar som lagts på arbete. Spritdrickandet var väldokumenterat. En liten uppmuntran blir väl vem som helst glad för, men ibland kanske det blir lite för bra. Men som sagt...program kan vinklas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog svårt att ge en rättvis bild i ett sådant program.

      Radera
  5. alla som inte vann :)

    SvaraRadera