onsdag 16 oktober 2013

Tänk att jag skulle sjunka så lågt:(

Nu är det illa....
Jag vill verkligen inte att det ska vara så här. Men jag råder inte över situationen och kan faktiskt inte hjälpa att jag nu tvingas till detta.
Fantastiskt vackra djur när de står upp!
 








ÄLGjakten pågår för fullt i mina trakter. Årets höjdpunkt för många....Väldigt många om ni frågar mig.

Jag råkade ifrågasätta hur det står till innanför pannbenet på älgjägare?Varför måste de absolut  fylla både lokalblaskan, Facebook och andra medier med bilder på sig själva sittandes på eller bredvid ett stackars dött djur!!!!

Att ifrågasätta en sådan sak i mina älgjägaretäta områden är som att svära i kyrkan. (Vilket jag också råkade göra en gång. Men det är en helt annan historia.)

Nu är det inte så att jag är emot själva jakten. Jag har full förståelse för att man behöver hålla älgstammen nere inte minst för att minska på olyckor i trafiken.

Att många dessutom är uppvuxna med jakt och ser det som en tradition kan jag väl kanske eventuellt ha en liten förståelse för....

MEN!!!! Hur kan man vara stolt över att ha dödat. Så stolt att man måste visa allt och alla att man övermannat skogens konung?

Att den stackars älgen stressats av ett drev rakt i famnen på skytten syns ju inte på bilden.

Nåja det är ju ett par tre veckor det handlar om sedan blir ju dessa jägare för det mesta normala igen. men lite skrämmer de mig och jag kan inte låta bli att undra.

En del säger att de är med på älgjakt för att det är så skönt i skogen....

JUST DET!!! DET ÄR JU DE DET ÄR!!!
Alla dagar året om och jag vill alltid kunna gå i skogen.

Men under dessa veckor varje år tvingas jag att hålla mig därifrån och vad är då alternativet?

Jag får helt enkelt gå på gatan:(.


12 kommentarer:

  1. Det var ju inget kul alternativ kvar för dig nu, så jag förstår att du har invändningar mot älgjakten. Kram

    SvaraRadera
  2. Usch ja, rent psykologiskt så måste det ju handla om att utöva något som inte är ok i vardagliga livet och när det kommer till älgolyckor så är det just i älgjaktstider som dem ökar pga stressade älgar :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man går inte helt säker på gatan heller under dessa veckor...Det kan ju vara så att älgarna irrar ut där med;)

      Radera
  3. Ha ha ha! Den slutklämmen satt! Gud vad du är rolig.
    Men jag håller med dig. Satt och kikade på live-sändningen som tv4 har. Och sååååå stolta de var när de lagt en älg och sen tog ur den. Ganska vidrigt. Och sen när de flådde en älgkalv - ja, jag vet att det ska göras. Men 20 pers och gevär, mot en stackars obeväpnad älg. Det är INTE strid på lika villkor.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, herregud, hur kan en jägare komma med ett så dumt argument som att det är så skönt i skogen!!! Javisst är det det, men varför måste geväret prompt med för att de ska uppleva denna sensation? Enig med dig. Stora höstkramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är nog för fega för att gå obeväpnade i skogen;)
      Kram tebax!

      Radera
  5. Men snälla söta Susan. Du får inte sjunka så lågt. Lova mig att åtminstone "gå på trottoaren" istället och i fotvänliga skor, inget högklackat. :)
    Instämmer helt i ditt tänkande. Jag tänker precis så. Det finns något djuriskt och något som hängt med genom generationerna. Det är klart att det är bättre att de mår som lejon av att ha fällt en älg än att de skjuter ting på två ben. Jag är i alla fall glad att Helge ständigt klarar sig. Det där med att svära en gång i kyrkan låter också intressant av en orsak. Fast det är ytterst privat från min sida. När de ändå håller på kunde ta fälla några tusen vildsvin också. Men det kanske ni inte har några problem med i dina trakter.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker ju att jakt är spännande , när det är "riktig" jakt . Jag har varit med mitt x när han jagade i Tornedals skogarna och där får man verkligen vänta in djuren på deras vilkor . Dom blir inte stressade alls som jag vet kan hända söderut . Men samtidigt tycker jag det är obehagligt att gå i skogen nu ( som jag gärna vill ) när det är jägare överallt . Dom kommer så nära inpå i samhällena . Vill som du säger också njuta av hösten ute .

    Kram och ha en skön fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju just det att de ska vara så nära samhället...Man vågar sig ju inte ens ut i skogsdungen bredvid huset....Men det är ju som sagt var en kort period:)
      Kram!

      Radera