lördag 3 november 2012

Frivilligt...Jo kyss mig;)

Kanske lite knepig rubrik. För ingen vill nog kyssa mig frivilligt just nu iallafall;) (Har fortfarande kvar mitt enorma munsår.)

Nej jag syftar på något helt annat......
För ett par veckor sedan fick jag som så många gånger förr ett brev från Statistiska Centralbyrån.
Jag kände att jag inte hade tid/lust/energi/möjlighet eller vad som att deltaga så: Brevet blev liggande.

Igår kom då alltså en påminnelse........I brevet står det  följande: Din medverkan är helt frivillig men dina svar är mycket viktiga......

Ok!! Jag tycker att man ska ta chansen att säga vad man tycker när det frågas. Annars ska man heller inte klaga...Men vadå frivilligt??? Om man inte tar sig tid att vara med i SCB. s undersökningar blir man påmind tills man frivilligt gör som man blivit ombedd;)

Nu var det ändå så pass bra att man fick ett användarid och lösenord, så att man enkelt kunde fylla i på nätet......Så då slipper kuvertet ligga och vänta på att man ska komma ihåg att ta med till brevlådan. Där fick de +poäng av mig.

Men så till själva undersökningen: Det tog mig tre frågor innan jag listat ut vad det var de var ute efter.......Behövs det jourplatser inom barnomsorgen i vår kommun?!!!

Jag har inget behov av natt och helgöppna dagis och fritids och just nu kanske ingen annan heller behöver det här. Vad vet jag?......Men ska våra svar just nu ligga till grund för något beslut som kan påverka den som någon gång behöver den typen av service????

Ska man då säga att enligt en undersökning av SCB hösten 2012 har Vaggeryds kommun inget eller väldigt lite behov av jouröppna dagis/fritids???
Detta känns fel!!! men visst ja jag glömde att det var helt frivilligt;)







6 kommentarer:

  1. Så tröttsamt..suck...

    SvaraRadera
  2. ja men visst är frivillighetsprincipen en bra uppfinning

    SvaraRadera
  3. Jag undrar hur pass frivilligt och anonymt en del undersökningar egentligen är. Som du säger så blir man ju påmind stup i kvarten ifall man inte svarar. Trevlig söndagkväll.

    SvaraRadera