torsdag 22 november 2012

Ris och Ros!

Dagens Ris går till November månad 2012: För att den, när man tror att det är som mest dystert och inte kan bli mörkare och tråkigare (väder). Bevisar att det kan det visst det. Genom att den 22 November 2012 vara ännu dystrare än den 21;))

Dagens Ros går till mitt säljuppdrag idag. Att sälja äkta färsk Kalix löjrom till butiker. När dagens lista är Norrland. Det är som att sälja sand i Sahara;) Men så otroligt roliga säljsamtal det blir.....Glada positiva Norrlänningar som nästan ber om ursäkt för att de inte köper. Underbart:)



Veckans Ris går till alla, både tv, tidningar och privatpersoner som talar om för andra vad man får, bör, ska eller inte får, bör, ska skriva på t.ex Facebook. Detta gör att många inte längre vågar lägga in statusuppdatering  av rädsla för vad andra ska tycka och tänka. Bottendåligt tycker jag. Lev och låt leva. Var och en skriver det de vill och var och en läser det de vill....

Veckans ROSOR går till mig. För att jag tänker fortsätta skriva det jag vill, när jag vill, hur jag vill och om jag vill.
 
 

12 kommentarer:

  1. Va kul , det har jag inte sett att du bloggade .
    Då får jag titta in i bland ...:-)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Man får ju ta ansvar för vad man skriver och vara medveten om att bloggen är offentlig. Dvs de kort mm som finns där finns tillgängliga överallt för alla. Jag är inte uppdaterad på detta med FB men kanske är det så, jag vet inte, att någon vill"varna" för vad som kan vara olämpligt om någon (jag tror det finns många) inte förstår det. //M

    PS: Färsk kalixrom så underbart DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. där har du helt rätt att man får tänka sig för. Men jag menade mest alla dessa "poliser" som retar sig på vilka ord andra använder. Eller att någon kanske stavar lite fel eller särskriver mm.mm.mm.De tycker det är viktigt att tala om för andra vad som är rätt och fel:(

      Radera
  3. Väl talat!
    Visst ska man väl kunna få skriva det man vill utan att bli knäppt på näsan av besserwissrar. Men visst ska man tänka sig för, för allt man lägger upp på FB och allt man skriver är ju offentligt. Jag gillar inte FB något vidare och begriper mig dåligt på det.

    Jag tycker att det är jättetrist när bloggare inte längre orkar med elaka kommentarer och slutar blogga för den skull eller låser sin blogg. Hittar jag en blogg som jag inte gillar, går jag ju inte dit igen. Varför reta upp sig på något som man helt kan undvika! Men en del måste tydligen tala om för andra hur in i bomben duktiga och intelligenta det själv är.

    Nu fick jag nu nästan fart på magsyran, så det är bäst att jag slutar.
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tråkigt. För det finns så många som inte vågar säga/skriva pga att vissa tror sig veta bäst:(

      Radera
  4. Kul med ros och ris:-)
    November är verkligen skit, skit, skit!!!
    FB har jag inte och tänker inte skaffa mig heller; bara skit det också!!! Att blogga räcker för mig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jättemycket om FB. Har varit ett stort sällskap för mig under den tid jag var arbetslös. Man väljer helt själv vad man vill att andra ska se och vad man själv vill se/läsa....Men det är ju upp till var och en:)

      Radera
  5. Ha ha vad skönt att du fortsätter att skriva och vara som du vill det gillas av mig .

    Så kan jag ju inte annat än skratta när jag läser om ditt säljuppdrag till Norrland . Har ju själv bott där i 6 år och mina stora barns pappa är därifrån och det är precis som du säger att många ber om ursäkt för att dom säger något negativt som i ditt fall nej . Fast att sälja löjrom dit kan ju inte va lätt :)

    Önskar dig en mycket trevlig fredag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...Nej det var nog mitt svåraste uppdrag....Men det var roligt:)
      Kram!

      Radera
  6. Åh, äkta rom. Jag minns när min dåvarande pojkvän i Luleå bjöd hem mig över en jul till hans föräldrar. Hans far hade flera kilo löjrom hemma som han själv fixat. Vi fick hem massor. Och jag åt knäckemackor med löjrom på som frukost i en hel vecka. Så gott. Norrland är bara bäst!


    Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Oj!! Då hade du en riktig guldgruva där:) Kg priset på färsk löjrom ligger mellan 1500 och 2000 kr....

    SvaraRadera