torsdag 20 september 2012

Tack snälla farbror doktorn!

När Bettina var ca 6 år var vi på ett obligatoriskt läkarebesök med henne...

Då tyckte den doktorn att hennes rygg hade tendens att växa lite snett....Dessutom var hon allt lite rund enligt henne..

Bettina har alltid varit lång och lite rund om magen. Väldigt glad i mat men pigg och frisk.

Det beslutades då att man skulle följa upp detta med ryggen och jag fick stränga order om att hålla koll på hennes vikt.

två gånger om året skulle ryggen kollas och så har det fortsatt. Man har aldrig senare sett någon förändring och har inte heller varit helt säkra på om det någonsin varit något snett.

Jag är ändå tacksam att det följt upp så att man kunnat åtgärda i tid om det nu skulle varit något.

Men det här med hennes vikt....Hon var alltså ca 6 år första gången det påpekades.
Vid nästa besök när hon var ca 7 år tyckte man att vi skulle bokföra vad hon åt under en vecka och även skriva upp hur mycket hon rörde på sig.......Jag rev sönder lappen och låtsades som att det regnade.....

Vid ett nytt försök från skolsköterskan att informera mig om vad som var viktigt för barn reagerade jag likadant....

När vi sedan var på besök förra året då hon var ca 8 år var hennes vikt plötsligt ganska bra och sköterskan sa att det var jättebra att vi följt hennes råd. (Vilket vi alltså inte gjort eftersom jag inte ens läst dem.)

Vad är jag då för en ansvarslös mamma som inte ser till mitt barns bästa undrar ni.
Jo det ska jag tala om för er. Jag har aldrig tyckt att Bettina varit tjock. Jag har två vuxna söner som var mycket rundare än vad hon varit när de var små. Jag har sett dem växa upp till långa ståtliga unga män utan ett gram för mycket på sina kroppar.

Vi har alltid ätit bra mat, rört på oss mer än många av hennes klasskamrater och alltid varit väldigt friska......
Därför valde jag att anse att jag visste bättre vad som var bäst för min dotter.

Så var vi nu på ett nytt besök idag. Med en ny helt underbar äldre herre till läkare.
Han tittar på hennes rygg och säger att här finns ingenting. Han kollar bakåt i journalen och tittar extra på det som tidigare bedömts som "fel" och säger igen att här finns ingenting.
Längd och vikt tas varpå han säger: Vilken fin tjej du är. Titta du växer precis som du ska och du kommer att bli en lång och vacker kvinna:)))

När vi går ut så säger Bettina: Mamma han var snäll.....Han tyckte som du att jag var fin:)

Tack snälla, snälla farbror doktorn för att du visste vad en liten flicka på 9 år behövde höra!!!

10 kommentarer:

  1. Underbart! Och bra jobbat med att riva lappen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att våga lita på sig själv:)

      Radera
  2. Rasmus föräldrar fick höra samma av skolsköterskan...han var för tjock och hon tyckte att någon skulle kolla honom i skolmatsalen så han inte år för mycket. Som tur var så har Ulrika humör och godtar inte allt. Precis som du så struntade de i det. Han tränar fotboll 2 ggr och spelar match en gång i veckan, dessutom älskar han att vara ute och leka. Det är bra att vara utrustad med sunt förnuft. Så kul att ni träffat en vettig läkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja något är bara så fel, när man tror att alla växer på samma sätt. Alla ska väl ändå se olika ut som vuxna:)

      Radera
  3. Jag blir så *pip* arg när jag hör hur någon kan säga att en normalhullad 6-åring kan vara tjock! Hade inte Bettina haft en klok mamma så hade hon kanske fått svälta? En osäker mamma hade troligen gjort som läkaren sa, dvs bantat ungen.

    Vad härligt att ni träffade en läkare med sunt förnuft i slutändan. och Bettina blev glad och slapp gå omkring med dåligt självförtroende, för fy vilken makt ord kan ha om de är negativa.

    Puss på dig och Bettina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt är det att de går efter en mall och inte räknar in att man växer olika:( Håller med om att en ung och osäker mamma hade förmodligen inte vågat lita till sig själv.
      Kram på dig!!

      Radera
  4. Snyft, nu fick jag tårar i ögonen .
    Tänk att det är så viktigt att man får höra "rätt"saker och framförallt som barn men även som vuxen . Dom små orden som gör skillnaden .

    Jag skulle nog ha gjort som du ( rivit lappen ) om jag visste att vi i familjen hade ett sunt leverne. Dom är så fixerade vid statistik på vårdcentralen så dom glömmer att se hela situationen .

    Men vad skönt att ryggen va ok så att hon inte får problem med den .

    sv: Du har nog helt rätt i att jag inte ska vara med . Jag har ibland svårt att känna att jag räcker till då deras pappa inte är så delaktig . Ibland känns det då som om jag behöver räcka till mer just därför, men saken är ju att man ibland bör backa . Tack för att du påminde mig :)

    Ha en skön lördag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du gör ett kanonjobb med dina barn Helen! Kram på dig!

      Radera
  5. Tänk att det finns sånna idioter inom Barnavården fortfarande, skönt att ni fick träfffa en vettig läkare..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vissa tittar bara på siffror och statestik:( Men det finns guldkorn:)

      Radera