måndag 17 september 2012

Tankar om att vara arbetslös!

När jag läste Expressens nätbilaga nu på morgonen får jag se en märklig rubrik:

Arbetsförmedlingen misslyckas med att rekrytera personal! Hyr in rekryterare från Proffice!

Låter det rimligt? inte enligt mitt sätt att se på saken....Men det finns väl en bra förklaring någonstans;)

Hur som helst så fick det mig att återigen tänka igenom det här med att vara arbetslös.
Om två veckor börjar jag arbeta igen efter ett långt, alldeles för långt och ofrivilligt uppehåll.

Tiden som arbetslös har varit följande: Vidrig, fruktansvärd, outhärdlig, ensam, intressant, lärorik, spännande, nervös, fylld av nederlag och glädjekickar:)

Känslor under tiden som arbetslös : förtvivlan, skräck, förväntan, glädje, besvikelse, tröstlöshet.

För mig som arbetat sedan jag var 17 år och aldrig ens varit varslad eller hotad av arbetslöshet har den här tiden varit både nyttig och lärorik.
Jag har alltid trott och även sagt att den som vill jobba och kan jobba har också ett jobb........
Hur fel hade jag inte då? Jag böjer mig ödmjukt och erkänner att jag hade så fruktansvärt fel i det tankesättet....

Lärorikt har det varit för att jag har lärt mig massor om en värld som jag inte visste någonting om.
Jag har också läst in mig på massor av företag. ( Varje gång jag sökt ett jobb och gått vidare i rekryteringsprocessen har jag lusläst allt om det företaget det gällt.)

Jag har träffat en massa människor som jag annars aldrig fått glädjen att möta. Jag har knytit kontakter som jag har med mig vidare i livet.

Genom att min förra arbetsgivare var ansluten till TRR så har jag haft ett enormt stöd och coachning från dem. Hjälp med att se mina styrkor och vad jag har för svagheter.

Jag har även fått göra en personlig profilanalys och därigenom lärt känna mig själv!

Så nog har det varit både lärorikt och intressant många gånger och jag kan faktiskt känna mig glad över allt som den här tiden har berikat mitt liv med. Jag vill inte ha det ogjort.

MEN JAG VILL  ALDRIG VARA MED OM DET IGEN!!!!









10 kommentarer:

  1. Jag har varit i svängen och vet hur tufft det är. Och man blir så osäker på sig själv när man får många nej från företag. Grattis grattis! Det är lättare att glädja sig åt ledighet när man inte alltid är det.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja det har varit tufft:( Men samtidigt nyttigt och nu ser jag ljust på framtiden:)

      Radera
  2. Jag är så lyckligt lottad att jag aldrig varit arbetslös, men numera hör det ju mer till vanligheterna. Förstår att det måste ha varit en jobbig tid, men det låter som du utnyttjat den på bästa sätt. Lycka till med ditt nya jobb. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt att lära mig något av det och så har jag ju börjat "blogga" och fått nya vänner:)
      Hoppas jag hinner fortsätta med det även om det blir mindre tid till sådant:)

      Radera
  3. Jag har heller aldrig varit arbetslös men en gång fått hjälp av Trygghetsrådet vid ett bolags konkurs.Har ofta hört detta om att "den som vill jobba....". Mina tankar går ofta till alla ungdomar vars första jobb inte är så lätt att få. (kanske särskilt unga från andra länder) Hur hopplöst måste det inte ibland kännas? I bästa fall har vi äldre ett större kontaktnät, hyfsad ekonomi och eget boende mm som ett skyddsnät omkring oss. Lycka till med det nya och vi hoppas på ett och annat inlägg och kommentar naturligtvis. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Har också tänkt mycket på hur svårt det måste vara för de yngre som inte har något CV att luta sig mot...

      Radera
  4. Min sambo blev arbetslös i och med SAABs nedläggning, efter att ha gått permitterad i nästan ett år. Det var jobbigt för både honom och mig, av många olika anledningar. Det positiva är att han påbörjade en utbildning, som han blir klar med i november. Hoppas nu bara att det finns jobba att få efteråt!! Själv har jag inte varit arbetslös på många år, och lär aldrig bli det heller så arbetsmarknaden är ljus inom mitt yrke(förskollärare).
    Lycka till med nya jobbet!! Självklart finns det tid till att fortsätta blogga även sedan, om du tycker att det är kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst tycker jag att det är kul att blogga:)

      Radera
  5. Ja det är ingen rolig process o gå igenom men va bra att du har kommit ur den nu :) o finfina bilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte rolig men nyttig:)Tack visst är det fantastiskt hur en bild kan förändras?

      Radera