onsdag 22 augusti 2012

Var rädda om naturen!!!

 I år finns det oerhörda mängder med blåbär här i trakten.
Det räcker gott och väl till alla som vill ha.

Jag har varit ute flera gånger och plockat några liter per gång.
För hand givetvis!!!!!

Ledsen blir man när man ser hur många förstör genom att tex plocka blåbär med lingonrepa....Visst det går fortare och visst blåbärsriset kommer ju ändå att tappa sina löv......Men inte sjutton står någon och drar av löven på en björk med försvarsorden att den ska ändå tappa dem????

Visst jag tror säkert att det går att använda repan på ett försiktigt sätt....Men här är två bilder från samma ställe. Före och efter att någon repat:(((
Du använder dig av allemansrätten när du går en promenad, paddlar kajak eller sitter på en sten och tänker. Allemansrätten är en unik möjlighet för oss alla att röra oss fritt i naturen. Men vi behöver också ta ansvar för natur och djurliv och visa hänsyn mot markägare och andra besökare. Alltså inte störa – inte förstöra.











Så det kändes skönt att få gnälla lite:) I går när vi plockade våra bär var det också extremt mycket insekter i farten. Bettina tyckte att det var lite jobbigt, så hon uppfann en egen fälla.....Med hjälp av en liten kvist fångade hon upp ett spindelväv. Sedan höll hon det i handen och fångade (mest hotade) närgångna besökare... ...
Jag vet att jag som ska vara så "Kalle redig" med naturen borde lära min dotter att även insekter har rätt att leva.

Men HALLÅ ELLER;)

5 kommentarer:

  1. Men oj vilken smart unge du har! Det hade jag aldrig kommit att tänka på. Och nej! Insekter har inte alls rätt att leva när de blir alldeles för närgångna. Och det finns så många ändå.

    Jo, visst är det trist när folk tar genvägar och därigenom förstör. Riktigt riktigt tråkigt. Varför inte arbeta för brödfödan, och därigenom lämna platsen frisk och fin? Håller helt med dig där.

    Kram på dig, ses på wf :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tråkigt:( Klart vi ses på wf;) Undrar hur många matcher vi kört nu? :))

      Radera
  2. Det verkar som det "slår slint" ibland när folk upptäcker att nåt är gratis. Då roffar de åt sig om de behöver det eller inte, och kvickt som attan så inte nån annan hinner före. Jättebra fälla din dotter uppfann. Jag tycker inte att alla insekter behöver finnas...i varje fall inte de som irriterar mig. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej för det står ju faktiskt i allemansrätten att man inte ska störa andra besökare....Så det borde väl gälla för insekter också.De stör ju hela tiden;)

      Radera
    2. Det var en jättebra tolkning av Allemansrätten!!!!!!!

      Radera