lördag 2 juni 2012

Resan del 7.....

Så har vi då kommit fram till sista dagen på vår fantastiska resa.......Det är nu vi ska anta utmaningen ETNA... Vulkanen som vi sett från alla håll i fjärran var vi än befunnit oss under veckan:)

 Vulkanen som sträcker sig hela 3,300 m ö h är Europas största aktiva vulkan. och med sina upprepade utbrott under senaste tiden. Räknas den som en av världens mest aktiva vulkaner.

Vi åker upp på en höjd av ca 1700 m ö h och börjar där vår vandring.
Här är både klimatet och naturen helt annorlunda.

Vita vackra björkar och snö som ligger kvar.



















Längst sluttningarna syns stelnade lavaflöden .







Processionsmaskar har spunnit in sig och håller på att kaläta en tall!


Processionsmaskar på väg mot nästa mål;)





Mera vackra vyer!






Julia!
Vackra orkideér växer även på dessa höjder!
Romeo!
Efter vandringen hämtades vi av vår buss och vid ett litet stop blev vi bjudna på något skumt lavarött brännvin som smakade vidrigt .
Sedan for vi vidare till en vingård. Där vankades lunch med vinprovning och guidning av produktionen.
Trötta, mätta, småfulla och mycket , mycket nöjda rullade vi så tillbaks till hotellet för en kort vila.
Kvällen bestod av ännu en tre rättersmiddag.



Nästa morgon var det dags att bege sig hemåt och jag gick ut på balkongen en sista gång för att ta några sista bilder av den fantastiska utsikten:)
Om vi kommer att åka med TEMA resor fler gånger? : JA det är jag helt övertygad om.
Kommer vi att återvända till Sicilien?: JA med all säkerhet. Eller kanske Sardinien....För visst har väl TEMA vandringar där också?

11 kommentarer:

  1. Det verkar att ha varit en helt perfekt resa. Inte bara mycket att beskåda.....även maten har visst varit toppen. TEMA resor är kanske nåt man borde testa. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!!! Jag rekomenderar det starkt.Jag är ganska kritisk av mig. Men TEMA lever upp till förväntningar med råge och är även mycket prisvärt! (Obs.. jag får inget betalt för att skriva det;))

      Radera
  2. Jag ska se till att fota en massa när vi åker om 10 dgr. Dotra är intresserad av fotografering så hon kommer nog fota, men vi fotar inte samma mål har jag insett. Men jag får ta med min kamera jag också. :)

    Ha en fin dag. OCh du, stryktvätt har jag också en del av, men det brukar jag ta framför en bra film på tv eller nåt. Blir lite roligare att styrka då.

    SvaraRadera
  3. Bra med två fotografer. Det var vi också. Man ser så olika saker.
    Lyckliga ni som har er resa framför er:)

    SvaraRadera
  4. Ser ut som en väldigt härlig och upplevelserik resa!

    SvaraRadera
  5. Tack Susan att du delar med dig från vår underbara vandringsresa från Sicilien. Ser framemot vandringen med TEMA till Sardinien :-)
    Hillevi "tjejen" från Finland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha:) Nog borde vi väl få en särskild inbjudan till den vandringen? Eller vad tycker du?

      Radera
  6. Helt klart!! Det känns att man redan har bokat resan.....hihi.
    Hillevi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Googlade på sicilienbilder och hittade din blogg. Det var roligt att se dina bilder och att läsa din reseskildring.
      Min fru och jag gjorde samma resa en vecka senare och det verkar som om vi haft ungefär samma upplevelse som ni.
      Jag fotade en del jag också, och mina bilder börjar här:

      http://minnesbild.com/sida.php?sida=257

      Hälsningar
      Sven H i Lomma

      Radera
    2. Åh vad skoj! Nu skuttar jag in och kollar dina bilder:)

      Radera