tisdag 24 april 2012

Hemma är: Där jag är. När jag är där!

I Söndags var vi i Värnamo och firade min "lilla"mamma som fyllt 77 år. När vi var där så kom vi att prata om böcker och författare. Varpå mamma rekommenderade en bok av Björn Ranelid......Många har väl som jag åsikter om honom som person. Men hur många har läst hans böcker? Inte jag....Nåja nu hade i alla fall min mor läst och hon var alldeles lyrisk. Vilket snart fick sin förklaring: Han hade skrivit om Malmö...
Min mamma är född och uppvuxen i Malmö och trots att hon bott och levt nästan 3/4 delar av sitt liv i Småland. Över 40 år i det hus som hon fick 5 barn i (Nu även 17 barnbarn och 3 barnbarnsbarn.)
Nära 20 år som änka varav 7 i egen lägenhet i stan......Trots detta så får hon alltid ett skimmer runt sitt ansikte när hon nämner Malmö. Som att det för alltid är hemma för henne:)

För mig är hemma där jag är för stunden. Eller var jag befinner mig i livet......Visst var den lilla byn som jag växte upp i hemma. Visst var min första lägenhet hemma och huset som mina två söner tillbringade sina första år i. Liksom alla andra tillfälliga ställen . Till och med kallar jag semesterbostäder för hemma. Lite rörigt när man som jag tycker om att förflytta sig på semestern och bor typ 2- 3 nätter per ställe....Många hemma blir det;)

Nu är hemma här i vårt hus och just nu vill jag att det alltid ska vara hemma.
Undrar hur andra ser på det? Var är hemma?

 Här hemma har jag ägnat förmiddagen ute i min underbara trädgård.

Nu blommar Skillan för fullt, gräslöken frodas, rabarbern tittar  fram och hallonbuskarna skjuter skott:)



7 kommentarer:

  1. Hej! Hittade hit till din trevliga blogg via en annan. Själv fastnade jag i "bloggträsket" i november. :-). Däremot skulle jag, precis som du, aldrig tänka mig att gå med i facebook!
    Kikar snart in här igen! Välkommen till min sida!

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen! Jättekul att du hittade hit och att du gillar sidan:)Jag kikar in hos dig lite senare!

    SvaraRadera
  3. Hej

    Verkar som ni har kommit lite längre i våren :)
    Ja hemma ja vart är det jag håller nog isär hemma som är där jag bor nu och tidigare hem som barndoms hem ungdoms lya o sånt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den började tidigt i år. Men det är bra att den stannade upp lite. För man vill ju njuta lääänge av våren:)

      Radera
  4. Jag har haft och har en hel del synpunkter på Björn Ranelid som person, men aldrig läst något av honom förrän förra året och då blev jag verkligen glatt överraskad.

    Jag läste "Hjärtat som vapen" och trodde aldrig att han kunde skriva så bra. När jag startade förväntade jag mig samma svamlande som han har när han talar. Boken är väl inte min absoluta favorit, men den är helt klart läsbar. Prova den du!

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset! Jag skriver upp den på min lista:)
      kram!

      Radera
  5. Och tänk att jag ALDRIG känt mig hemma nånstans. :'( Tyvärr... men det kanske kommer. Känns alltid som om jag är på väg någonstans. För mig är hemma ett tillstånd och jag längtar dit.

    Ja Amoronevin gillar jag med och det lär ju aldrig komma på box. :)
    Köpte en Tommasi nyligen för drygt 150 på systemet. Sååå gott! Och den Valpolicellan slinker ofta med ner när jag ändå är på systemet.

    HA en fin dag Susan.

    SvaraRadera